
Bild lånad från Filmcentrum.
Filmcentrum har tagit fram konceptet Filmborgarmärket, som är en utbildning i tio steg i elevernas visuella läskunnighet. De olika momenten rör olika aspekter av visuellt berättande och är en bra bas att utgå ifrån när man ska planera lektioner i MIK, media- och informationskunnighet. Till varje moment finns ett litet antal stödfrågor att använda i planeringen. Det finns även en PDF med information.
Momenten är:
- Språk och berättande 1
- Karaktärer och identifikation
- Språk och berättande 2
- Olika texter (skriven text jämfört med film)
- Betydelse och motiv
- Berättarperspektiv
- Samhälle och sammanhang
- Tolkning
- Dramarturgi
- Filmanalys
Filmcentrum själva anser att övningarna är lämpliga från åk 2 och uppåt.
Vill du ha mer stöd i arbetet rekommenderar vi Svenska Filminstitutets lilla broschyr Filmpedagogik – så funkar det! Den innehåller 11 praktiska övningar att göra i klassrummet, både med och utan film. Du kan även beställa broschyren här.
Vi har även i det tidigare inlägget Prata mer film i skolan! skrivit om hur vi kan arbeta med film i klassrummet.
Fler länkar i arbetet med filmanalys och filmproduktion:
Svenska filminstitutet – här hittar du pedagogiskt material att använda i undervisningen, t.ex. filmhandledningar, temaförslag och filmhistorik. Du hittar även ett filmpedagogiskt lexikon.
Publikationer från Svenska filminstitutet
Filmriket tillhandahåller instruktioner och manualer samt inspiration för hur vi kan skapa film i skolan.
SLI – Trelleborgs utbud av laglig strömmande media.