• Pedagog Trelleborg

     

    På Pedagog Trelleborg delar förstelärarna i Trelleborgs kommun med sig av tips, uppslag, kunskap och erfarenheter för att inspirera sina kollegor såväl inom Trelleborgs kommun som i övriga landet. Allt material är licensierat under Creative Commons om inte annat uppges.

Digitala infödingar och tangentbordsträning

Tekniken vi har runt oss i skolan och hemma har under de senaste åren blivit allt enklare att hantera. Handhållna enheter med touchskärmar istället för tangentbord och allt enklare appar och digitala tjänster har gjort att dagens unga inte längre behöver lära sig så mycket för att kunna hänga med och kommunicera över nätet. Det har också fört med sig att elevernas grundläggande tekniska kunnande blivit allt sämre över de senaste tio åren.

Många gånger möter man lärare, rektorer och föräldrar som lite förnumstigt påpekar att eleverna nu är så duktiga i teknik: ”de kan väl mer än läraren”, och mitt svar är alltid att, nej, det kan de inte. De behöver öva och träna sina färdigheter som alla andra. Eleverna kan vara jätteduktiga på sådant som de tycker är kul såsom Minecraft, CS GO eller roliga filter i Snapchat men de har oftast inte basala färdigheter som att hitta tangenterna på ett tangentbord, vad man använder Enter-tangenten till eller hur man skapar en rubrik. Hur tråkigt det än är (och ja, just dessa färdigheter, grundläggande datorkunskap är rätt tråkigt) måste vi i skolan lära ut och låta eleverna lära in.

Stefan Pålsson sammanfattar forskningsläget om digitala infödingar och dess förmågor i en förtjänstfull artikel som är väl värd att läsa där han bland annat konstaterar:

En väl fungerande undervisning kan inte vila på en tro på att eleverna har förmågor och kunskaper som de i verkligheten inte har. Barns och ungdomars hjärnor fungerar på samma sätt som för tidigare generationer. Deras uppväxt i en digital vardag leder inte till att de på egen hand lär sig det som de behöver kunna för att hantera den. Informationssökning, kritisk analys, medie- och informationskunnighet, samarbetsförmåga och disciplin är exempel på kunskaper och förmågor som alla elever behöver tillägna sig och utveckla. Detta förutsätter och kräver undervisning, träning, hjälp och stöd.

En av de förmågorna som eleverna behöver öva på är att skriva på tangentbord, något som de överlag är jättedåliga på eftersom de oftast sitter med olika former av touchskärmar och inte möter mekaniska tangentbord så ofta som tidigare generationer gjorde. Ett sätt är att spelifiera övningarna och låta dem få stjärnor och poäng och tävla mot sig själva och eventuellt sina klasskamrater.

Det finns en uppsjö av tangentbordsträningsappar på nätet men den som jag tycker är bäst är Typingclub där man får följa sina framsteg genom de olika utmaningarna när man enkelt loggat in med sitt Googlekonto. Varför inte lägga tio minuter varje dag på att mekaniskt öva på att skriva korrekt på ett tangentbord? Detta är färdigheter eleverna kommer ha enorm nytta av i sin vardag. 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *