Kontakt

Har du frågor om bloggen, vill bidra med något eller kontakta AV-Media når du oss lättast på: av-media@trelleborg.se

Skolbibliotekspoolen når du på skolbibliotekarier@trelleborg.se

 

 

 

 

4 Kommentarer

  1. Det finns ett inlägg där det står om bildstöd och att det finns forskning om vilka positiva effekter som det ger. Finns det någon artikel eller studie ni kan hänvisa till?

    • Ulrica Linde AV-Media

      Hej!

      Här kommer lite litteratur och referenser kring visuellt/grafiskt stöd i undervisningen.

      Grafiskt stöd vid begrepp och kommunikation
      AKK (Alternativt och Kompletterande Kommunikation) som en del i en inkluderande undervisning, går det att läsa om på Specialpedagogiska myndighetens webbplats. SPSM skriver att bildstöd gynnar många elever. : https://www.spsm.se/stod/fraga-en-radgivare/fragor-och-svar/fragor-och-svar/ar-bildstod-till-nytta-for-alla-elever/ (länk kontrollerad 2018-08-21).

      ISAAC-Sverige följer den forskning som sker i Sverige och resten av världen http://www.isaac-sverige.se/forskning.html ( länk kontrollerad 2018-08-21)

      Det jag har noterat när jag läst om grafiskt stöd i undervisningen är att anpassningarna ger positiva resultat och inte är hämmande. Det efterlyses dock mer forskning kring den pedagogiska aspekten, speciellt i samband med teknik. (Se t.ex. Heister Trygg, 2004, TAKK – Tecken som AKK).

      Användandet av tankekartor, infografik-planscher samt bilder för att få igång fantasi och inspiration, utgår jag ifrån att det är ”beprövad erfarenhet” i många ämnen. På https://www.psychologytoday.com/us/blog/get-psyched/201207/learning-through-visuals står det att läsa att bilder gynnar minnet, både vad gäller att plocka fram och att minnas information.

      Grafiskt stöd vid läsning
      Följande källa refererar till ”a significant body of research” som visar att bilder spelar en positiv roll i att hjälpa läsaren förstå en text. https://digitalcommons.unl.edu/nebeducator/27/ (visad 2018-08-21).

      Att bilder i sig inte enbart är en positiv komplement till den skrivna texten visar en studie genomförd av Eva Wennås Brante, som menar att bilder inte heller är ”entydigt positiva för lärande, oavsett dyslexi eller inte, när text presenteras tillsammans med bilder.” För att en bild ska vara stödjande måste bilden vara lätt att förstå. Dyslektikerna var den grupp som kunde tillgodogöra sig informationen i bilderna minst. Wennås Brante skriver även att elever måste tränas i strategier att möta multimodala texter. https://www.skolverket.se/skolutveckling/forskning-och-utvarderingar/forskning/bilder-kan-stora-lasningen-for-dyslektiker (visad 2018-08-21)

      Jag hoppas något kan komma till användning.
      /Ulrica

  2. Hej! Vi bara tacka er för allt bra material ni lägger ut. Jag arbetar inte i er kommun men har stor nytta av er hemsida.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  • Om

    Hej och välkomna till Pedagog Trelleborg! En blogg för och av pedagoger Trelleborgs kommun (samt alla andra) om allt det där som kretsar kring  pedagogik och teknik. Sidan drivs av AV-Media och skolbibliotekariepoolen. Kontakt: av-media@trelleborg.se

    Allt material licensierat under Creative Commons om inte annat uppges.