Att arbeta med spelfilm i undervisningen

Språkläraren Mia Smith tipsar i ett blogginlägg om hur du kan använda film i undervisningen utifrån tema- och bokarbete. Hennes inlägg heter ”Film – inte utan tanke och process” och du hittar det här.

Den ena filmen är Billy Elliot, som är baserad på en bok. Det är en fin historia om en pojke från en engelsk gruvstad som slits mellan sin dröm att bli dansare och sin familjs och omgivningens åsikter. Mia Smith låter sina elever läsa boken och ha  boksamtal. Därefter ser de filmen och för att jämföra filmen med boken använder de ett venn-diagram (För mer information om venn-diagram se här eller här.).

 

Venn-diagram

Venn-diagram

Du kan låna filmen på www.sli.se.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  • Om

    Hej och välkomna till Pedagog Trelleborg! En blogg för och av pedagoger Trelleborgs kommun (samt alla andra) om allt det där som kretsar kring  pedagogik och teknik. Sidan drivs av AV-Media och skolbibliotekariepoolen. Kontakt: av-media@trelleborg.se

    Allt material licensierat under Creative Commons om inte annat uppges.