• Pedagog Trelleborg

     

    På Pedagog Trelleborg delar förstelärarna i Trelleborgs kommun med sig av tips, uppslag, kunskap och erfarenheter för att inspirera sina kollegor såväl inom Trelleborgs kommun som i övriga landet. Allt material är licensierat under Creative Commons om inte annat uppges.

Utepedagogik

Vi pedagoger på Månssonska villan började ha diskussioner med våra två chefer våren 2018 om hur vi kunde förbättra vår undervisning. Vi försökte hitta kreativa lösningar för hur vi skulle kunna använda våra lite annorlunda lokaler bättre och hur vi kunde dela in barnen i mindre grupper.  Eftersom det fanns erfarenhet av arbete i utegrupp sedan tidigare, var det inte en svår omställning. Vi hade dock en del praktiska lösningar att ta itu med tillsammans med våra chefer och vårt kök, som t.ex. hur vi skulle kunna åka iväg till olika miljöer och hur vi skulle kunna få lunch utan att behöva åka tillbaka till förskolan (vi får boka in oss på olika förskolor/skolor).

Bildresultat för naturbilder
Källa: pxhere.com

 Det har varit viktigt att föra pedagogiska diskussioner för att skapa samsyn i våra arbetslag, och föra fram frågor kring t.ex. hur vi kunde arbeta utifrån läroplanen och våra prioriterade mål i en uteverksamhet. Ganska snart blev det väldigt tydligt hur många fler vinster vi har gjort. Vi har många barn från flera olika språk och kulturer. Uteverksamheten gav många fler tillfällen att i en adekvat miljö prata, diskutera och ställa frågor än vad vi upplevde var möjligt i barnens innemiljö. Barnen får rikliga tillfällen till att fördjupa sig i det som de finner intressant, flera gånger om också, t.ex. när vi återupptäcker saker i naturen, gång på gång… Det är inte bara oss pedagoger som barnen får prata, lyssna, berätta eller diskutera med. Ofta träffar vi på andra människor på våra platser som har en historia att berätta.

Vi upplever att vi alla har fått mycket bättre kondition och uthållighet, kanske är vi friskare men vi har ingen säker statistik. Vi pedagoger ser att barnen har fått bättre motorik eftersom de får träna sin kroppsuppfattning i många olika miljöer. Vi ser också att uteverksamheten främjar leken och den sociala samvaron. Barnen bjuder oftare in varandra i leken, är rädda om varandra och accepterar varandras olikheter på ett tydligare sätt. Vi träffar ju andra människor ute eller på skolor som är i olika åldrar, fungerar olika och som ser olika ut. Det har ökat barnens tolerans för olikheter.

När vi är ute på olika platser och i olika miljöer får barnen lära känna “sin” stad bättre. De får fler tillfällen till att upptäcka kultur, natur, byggnader och stadens invånare. Vi pedagoger får många härliga, roliga och lärorika upplevelser tillsammans med barnen som gör att vårt arbete känns ännu mer stimulerande. Att fortsätta utveckla gruppen känns naturligt och positivt.

Konst i vår fina stad! Barnen undersöker utifrån hur materialet känns. Är det kallt? Varmt? Slätt, skrovligt, mjukt eller hårt? Är det vackert? Vad ska det föreställa? Sista frågan kom:

-Får vi plats alla?

Vad händer i staden? Barnen undersöker rören och spekulerar vad de ska användas till.

-Det ekar!

-Jag ser på andra sidan.

-De är tunga!

Vi letar efter “spår” vid Dalköpinge ängar. Vi hittar spår efter häst, traktor, hund och detta fortet (spår efter andra världskriget). Då blev det fruktpaus.

Vi är i Gislövs läge. Där träffar vi en man som varit ute och fiskat. Då blir vi nyfikna på fiskebåten och fiskenäten.

Vill du veta mer så kontakta Lotta och Lotte på Månssonska villan.

//Lotta och Lotte och alla Björnarna!

Kommentarer inaktiverade.