• Pedagog Trelleborg

     

    På Pedagog Trelleborg delar förstelärarna i Trelleborgs kommun med sig av tips, uppslag, kunskap och erfarenheter för att inspirera sina kollegor såväl inom Trelleborgs kommun som i övriga landet. Allt material är licensierat under Creative Commons om inte annat uppges.

Skånsk allmogekonst + lysdioder = Lysande slöjd!

Ett sätt att arbeta med digitalisering i slöjd

I våras började våra 9:or sin slöjdundervisning med ett besök på kulturmagasinet här i Trelleborg. Där visade Åsa Bill lite av de unika hantverksskatter som annars ligger undangömda för att bevaras åt eftervärlden. Vi fick titta på rikt utsmyckad allmogekonst såsom exempelvis agedynor, kistor och klappträn. Eleverna fick fördjupade kunskaper om den skånska allmogekonsten och dess mönsterformer, tekniker och material. Eleverna avslutade besöket med att fotografera olika mönsterformer, som de sedan skulle arbeta vidare med på slöjdlektionerna.

Tillbaka i skolan plockade vi fram mycket av det material som kunde användas. Tyger, pärlor, knappar, band, garner, tovningsull, träskivor, metall, ståltråd, våra lysdioder och microkontrollers. För att få idéer om vad det skulle kunna bli av våra foton och skisser, tittade vi på tidigare elevers arbeten. Vi tittade i Slöjdportfolio och på verkliga slöjdarbeten.

Vi tittade även på filmen Idéutveckling som finns i det digitala Slöjdlexikon vi har licens till. Här visas ett väldigt smart sätt att arbeta fram en idé och hur man kan förändra uttrycket på den. Med allt detta på näthinnan tog eleverna fram sina foton från besöket på kulturmagasinet och började skissa på sina slöjdarbeten. De började med exempelvis ett foto på Bäckahästen, som sedan, efter förändringar, slutade som en flygande enhörning.

När sen alla hade en tydlig ritning på hur deras slöjdarbete skulle se ut, var det dags att fundera över hur de ville att det skulle lysa eller blinka. Till hjälp hade vi instruktionsfilmerna, ”Broderi med lysdioder” på Slöjdlexikon. De visar tydligt hur man gör ett kopplingsschema, sätter fast lysdioder och microkontroller samt hur man felsöker när de inte lyser.

För att eleverna skulle få kunskaper att omsätta sin ritning till ett slöjdarbete (applikation, yllebroderi, svarvad eller tovad figur) uppmanades eleverna att titta på instruktionsfilmer i Slöjdlexikon, Pinterest, YouTube eller där de själva hittade tydliga instruktioner på hur man exempelvis syr olika stygn.

Arbetet dokumenterades med fotografier som publicerades på vårt Instagramkonto vastervang.

Alla elever skrev också en redovisning av sitt arbete som publicerades med foton på Slöjdportfolio, så att alla skolor i Sverige, som är med i databasen, kan inspireras och få idéer till nya slöjdarbeten. Vi avlutade arbetsområdet med en utställning i vår matsalskorridor, där det passerar cirka 1000 elever varje dag.

Detta var ett arbetsområde med väldigt motiverade elever som försjönk långa stunder i ett meditativt skapande. Eleverna arbetade väldigt självständigt och med mycket gott resultat. Arbetsområdet gav stor frihet till elevernas kreativitet och möjlighet att pröva och ompröva, tills de blev nöjd med sitt resultat och sitt betyg.

Låter detta som något ni skulle vilja prova eller är ni mer nyfikna på hur vi gjorde?

Hör av er till asa.lindahl@trelleborg.se
Om ni vill boka en visning i kulturmagasinet gör ni det med ett mail till musped@trelleborg.se

En kommentar

  1. Vad roligt att Pedagog Trelleborg är igång igen! Och vad kul att läsa om den digitala slöjden. Framtid genom historien.

Kommentarer är stängda