• Pedagog Trelleborg

     

    På Pedagog Trelleborg delar förstelärarna i Trelleborgs kommun med sig av tips, uppslag, kunskap och erfarenheter för att inspirera sina kollegor såväl inom Trelleborgs kommun som i övriga landet. Allt material är licensierat under Creative Commons om inte annat uppges.

Att prata om det vi inte vill prata om – terrordåd och sociala medier

CC0/ Photo by Sharon McCutcheon on Unsplash

I helgen skedde det som inte får hända – igen. En terrorattack med över 50 döda. I livesänding på Facebook. Innan skjutningen började uttalades en samtida ungdomskulturell referens: ”Remember lads – subscribe to Pewdiepie”. (”Kom ihåg – prenumerera på Pewdiepie”.). Före attacken släppte terroristen ett manifest där han bland annat tar upp terrordådet på Drottninggatan, och säger att han ville hämnas 11-åriga Ebba Åkerlund. 

Händelserna föranleder en hel del frågor som i sin tur leder till fler frågor…

 

Ska vi prata om det som hänt med våra elever?

Det är min fulla övertygelse att vi SKA göra det. Alla elever som jag hittills pratat med mellan 10 och 17 år har hört talas om det som hänt och många har tagit del av diverse youtubers kommentarer på sociala medier. Ett par elvaåringar kunde förklara varför Pewdiepie nämndes och sex av gymnasieeleverna hade faktiskt sett själva filmen med dödsskjutningarna. Ingen hade däremot pratat om det i undervisningen. Bara ungefär hälften hade pratat med en vuxen om det. Alla hade frågor och tankar om själva terrordådet och livesändningen.

Jag misstänker att många lärare drar sig för att göra det eftersom det finns så många frågor som är obesvarade och många saker som vi inte vill sätta ord på. Vem är Pewdiepie och vad har han med detta att göra? Ska jag göra barnen uppmärksamma på att det kan finnas en sådan video så att de kanske söker upp den? Hur förklarar jag den mänskliga ondska som kan få någon att livesända en massaker? Ska jag påminna eleverna om terrordådet i Stockholm, eftersom terroristen nämnt ett av offren därifrån?

Behöver vi ha alla svaren?

Nej, jag anser faktiskt att vi inte behöver ha det. Tänk igenom vad du vill ha sagt, det budskap du vill framföra och de aspekter du vill diskutera. Lyssna på elevernas frågor och svar, var ödmjuk och var ärlig när du inte vet svaren på elevernas frågor. Förklara hur du känner och reagerar. Men främst av allt, lyssna på eleverna och låt dem prata.

Påpeka att även om vi har möjlighet att se en sådan här video på nätet så kan vi VÄLJA att låta bli. Vi väljer själva vad vi vill se och vilken typ av människa vi vill vara både IRL och på nätet.

Var hittar vi de svar vi behöver?

Utgå gärna från Viralgranskarens rapportering. Här dyker information om falska rykten och konton upp. Följ Viralgranskaren på Facebook eller Twitter och få notiser när något nytt dyker upp. Surfa annars in på deras sida när behovet finns.

Många av svaren kan säkert eleverna ge; vem Pewdiepie är och varför han nämns i detta sammanhanget;  hur Youtubers har kommenterat dådet och uttalandet i efterhand. Vill vi läsa Pewdiepies uttalande så finns det bl.a. på SVT.

Varför såg över 200 människor live-sändningen av morden utan att agera och anmäla?

Enligt Facebook var det över 200 som såg mannan döda 50 personer live på Facebook. Ingen av dessa agerade. Varför? Vad tror eleverna? Jämför med att stanna för att titta på en olycka -utan att ringa 112. Varför kan en grupp människor vara mindre benägna att agera än en enskild människa?  Vilka mänskliga egenskaper och mekanismer blir synliga i detta skeende?

Vi kan också prata om hur vi uppfattar de filmklipp vi ser på Youtube och sociala medier. Vi är så vana vid att de är underhållande och tillrättalagda/fejkade/arrangerade att vi kanske uppfattar riktiga scener som fiktion. Hur påverkar det oss och våra reaktioner?

Hur kan vi prata med våra barn och ungdomar om detta så att de i sin tur kan agera annorlunda om de ser något? 

Diskutera med eleverna vad vi kan göra när vi ser något på sociala medier som vi vet är fel eller som känns fel. På Snap? På Facebook? På Instagram? Koppla upp en telefon på projektorn och (låt eleverna) visa anmäla inlägg- och blockera-funktionerna.

 

Sammanfattningsvis kan vi nog påstå att även om du inte pratat om detta terrordåd med eleverna så har de pratat med varandra eller tagit del av rapporteringen på nätet. Kanske har ett par elever i just din klass sett filmen och skulle vilja prata om det men vet inte med vem. Kanske har de dåligt samvete och tror att föräldrarna ska bli arga på dem för att de sett filmen. Kanske har de hört någon youtuber prata om hämnd och att det nu kommer fler terrordåd. Kanske är de oroliga. Då kan ett samtal med en lärare vara en god idé. Även om vi inte har alla svaren.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *