• Pedagog Trelleborg

     

    På Pedagog Trelleborg delar förstelärarna i Trelleborgs kommun med sig av tips, uppslag, kunskap och erfarenheter för att inspirera sina kollegor såväl inom Trelleborgs kommun som i övriga landet. Allt material är licensierat under Creative Commons om inte annat uppges.

Källkritisk diskussion utifrån Swish-donation på nätet

CC0/ Photo by Marcelo Leal on Unsplash

I ett uppmärksammat fall samlade föräldrarna in över två miljoner genom Swish-donationer via insamlingar på sociala medier. Deras barn var svårt sjukt och enligt insamlingens syfte var det nödvändigt att anlita en privat klinik utomlands. Nu står det att läsa i Dagens Nyheter och Omni att en stor det av pengarna inte gått till det avsedda ändamålet, utan istället gått till att sponsra föräldrarnas luxleverne och nu står Kronofogden vid dörren och kräver sin det av pengarna.

Föräldrarna anklagas av myndigheten för att ha använt pengar till lyxkonsumtion och medieprofiler (s.k. influensers) som uppmanade till insamlingen får kritik för bristande ansvar, eftersom de uppmuntrat till insamling som de själva inte har någon kontroll över.

Enligt BBC drar den här typen av insamlingar i Storbritannien in omkring nästan 250 miljoner kronor per år. Är det rimliga summor att lägga på behandlingar utomlands, mer eller mindre dokumenterade och reglerade? Läs vad Dagens Nyheter har skrivit om detta fenomen.

I anslutning till detta fall finns intressanta infallsvinklar till diskussion:

– källkritisk attityd till insamlingar på nätet. Hur kan vi kontrollera äktheten i en insamling, att det går till rätt ändamål? Har eleverna stött på insamlingar eller andra former av påverkan på detta sätt? Någon annan uppmaningg att dela något för att ”se hur det går” eller liknande? Vad gjorde de då?

– vuxna har svårt att bedöma äktheten i insamlingarna och skänker när de blir berörda och delar inlägg när de är uppröra. Vad tycker eleverna om detta? Ska vi, vuxna som unga, agera när vi är upprörda? Hur kan vi undvika att göra det? Vilka knep har eleverna att dela med sig till vuxna när det gäller självkontroll på nätet? Hur hunner vi vara källkritiska när vi agerar så snabbt?

– influensers ansvar när de använder sin ”makt” för att påverka publiken att  skänka pengar. De ”lånar ut” sin trovärdighet – Vilket ansvar medför det? Hur ser eleverna på det? Vem litar de på som de egentligen inte känner – och varför? Känner de till någon influenser? Googla tillsammans och se om det finns några intressanta saker att diskutera utifrån källkritik och påverkan.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *