• Pedagog Trelleborg

     

    På Pedagog Trelleborg delar förstelärarna i Trelleborgs kommun med sig av tips, uppslag, kunskap och erfarenheter för att inspirera sina kollegor såväl inom Trelleborgs kommun som i övriga landet. Allt material är licensierat under Creative Commons om inte annat uppges.

Källkritikens vecka del 5: Deepfakes – When seeing is no longer believing

Skärmdump från CNN

CNN har sammanställt material kring deepfakes med titeln Inside the Pentagon’s race against deepfake videos. Här finns videor som visar hur tekniken i en deepfake, här finns tester där du får testa din egen förmåga att urskilja äkta från falska videor samt en förklaring av hur filmindustrins trickfilmning skiljer sig från deepfakes. Sidan tar också upp maniopulation av audio-klipp, d.v.s. ljudfiler. Bland annat kan vi se den kända deepfake-videon med Barack Obama.

I slutet ställs frågan ”Vad händer om vi inte längre kan lita på det vi ser?”, vilket är en intressant fråga ur ett demokratiskt perspektiv. Vad händer om vi börjat misstro sanna händelser och fakta och förklara allt som vi inte vill tro på som bluff och båg? Vi får två historiska exempel att fundera över: Hade historien utvecklats annorlunda om dessa inspelningar hade ansetts vara manipulerade?

Läs även våra tidigare inlägg Deepfakes: nya utmaningar för källkritiken del 1 och del 2.

 

Tips
  • Diskutera i arbetslaget hur  vi med att synliggöra digitaliseringens möjligheter och risker för eleverna?
  • Diskutera om eleverna har mött egna exempel på nätet där de betvivlat att det varit sant
  • Hur kan eleverna göra för att kontrollera äktheten i ett inlägg/en bild/en film? Visa Google Bildsök (finns som tillägg. Titta på Obama-filmen ovan och diskutera vad som bör göra oss misstänksamma, t.ex. innehåll och ordval.
  • Låt eleverna testa enkel fotomanipulation, t.ex. filter i mobilen, lägga in ny bakgrund i en bild i bildbehandlingsprogrammet Pixlr och använd Deepwarp för att skapa rörliga inslag i en stillbild.
  • Diskutera därefter hur enkelt det är att manipulera bilder.
  • För de äldre eleverna kan vi med fördel diskutera de djupare frågorna på CNN:s sida:
    • Kan en ökad misstro mot film”bevis” vara farlig lika mycket som en total godtrogenhet?
    • Vad händer om vi börjat misstro sanna händelser och fakta och förklara allt som vi inte vill tro på som bluff och båg?

 

 

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *