Jag tackar för mig med en liten guide till digitaliseringssvängen

Skapd i Canva/ CC0

Precis som för min tidigare kollega och sidekick här på bloggen, Ola Nilsson, är det dags för mig att avsluta arbetet som IKT-pedagog i Trelleborg. Det innebär naturligtvis – och tyvärr – att bloggen Pedagog Trelleborg lämnas utan skribenter och det är ytterst tråkigt att inte få dela uppslag, reflektioner och tips med er. I nuläget lämnas dock bloggen kvar på nätet så att ni kan ta del av våra gamla inlägg. Det är glädjande att se att vi fortfarande har många besökare, trots inaktiviteten denna termin. Vi avslutar härmed terminen med ett par tips.
Som lärare är det svårt att själv leta reda allt intressant och relevant som händer på internet. Här kommer därför ett par tips på poddar, sidor och Facebookgrupper som kan hjälpa dig att hänga med i digitaliseringssvängen, -debatten och -utvecklingen.
Ha en skön sommar!

Blandad inspiration

Nyhetsbrev från URSkola

Ett måste för oss som vill ta del av URSkolas många bra serier.

Nätkulturer

Elza Dunkels blogg där hon redogör för forskning och debatterar aktuella ämnen som rör ungdomar, t.ex. skärmtid, porrfilter och  näthat. Dunkels har alltid ett ungdomsperspektiv som vi i skolan kan uppskatta.

#ensakidag

Joakim Jardenberg, aktiv inom allt internetrelaterat, har under 2018/2019 året gjort en internetrelaterad spaning ett par minuter varje morgon men nu kommer spaningarna lite mer sporadiskt. Avsnitt 352 handlar om Chernobyl; katastrofen, TV-serien och Wikipedia. Tidigare samt kommande avsnitt hittar du på  bloggen eller på Youtube.

Podcasten Digitalsamtal 

Podcasten Digitalsamtal sätter teknikutvecklingen i ett samhällsperspektiv och  den görs av Anders Thoresson, frilansjournalist och författare till boken Skolan i en digital omvärld samt Carl Heath, forskare som i över ett decennium har arbetat med frågor kopplade till digitaliseringen av samhället, men med fokus på utbildningsområdet. Lyssna gärna på avsnitt #179 – Hur ser mötet mellan etik och IT ut? samt avsnitt #180 – Om källkritik och källtillit.

 

Spaningen

Varje vecka publiceras en kombinerad blogg och podd av Stefan Pålsson, aktiv samtids- och framtidsspanare, och Carl Heath. Spaningen ger en lättillgänglig överblick av det viktigaste som är på gång i Sverige och utomlands så att lärare kan följa med i och att förstå vad den pågående teknik- och samhällsutvecklingen innebär för utbildning och lärande.. Bloggen kan även fås som nyhetsbrev via mail. Årets första spaning börjar med ett forskningsprojekt om att stärka elevers kritiska läsförmågor i engelska och det senaste om spel i undervisningen och mobilen i klassrummet.

 

Facebookgrupper

MIK i skolan

En grupp skapad av IKT-pedagogen Ola Nilsson för att samla aktuella MIK-uppslag som är användbara för lärare. Det kan röra aktuella händelser på nätet, forskning, källkritiska reflektioner och annat matnyttigt.

Källkritik, fake news och faktagranskning

En grupp med tydligt fokus. Här kan intresserade, inkl. lärare, läsa för att hänga med i debatten och kanske samla argument att använda i undervisningen i aktuella diskussioner.

IKT-verktyg

En grupp där det delas tips om IKT-verktyg på dator/Chromebook.

IKT-pedagoger

En bra grupp för lärare och pedagoger som driver IKT-utveckling.

IKT: Digital Media, Förskolan & iPad (Framtidens Förskola)

En grupp för engagerade pedagoger där vi kan diskutera nyheter, pedagogiska frågor, tips, ideér, tankar och funderingar!

 

Inspireras gärna av vår gedigna sammanställning av för lärare användbara Facebookgrupper.

Twitterkonton

Twitter är ett bra sätt att snabbt och kortfattat få nys om nyheter och bli inspirerad i sitt arbete. Följ konton från olika myndligheter, organisationer eller personer som du finner relevanta för ditt arbete eller sök på en hashtag som du tycker är intressant.

Källkritik

@Kollakallan ‏(Skolverkets konto för källkritisk inspiration)

@stiftelsen ‏(Internetstiftelsens konto)

@kwasbeb ‏(Jack Werner, källkritisk expert så att säga)

@viralgranskaren (Metros avdelning för källkritik)‏

Nätetik

@SurfaLugnt ‏(arbetet med nätetik)

@dunkels ‏(Elza Dunkels konto)

Forskning och fakta

@skolfi ‏(Skolforskningsinstitutet är en statlig myndighet som gör systematiska översikter av praktiknära forskning om förskola och skola samt fördelar medel till sådan forskning genom utlysningar.)

@statensmedierad ‏(Statens medieråd är en myndighet med uppdrag att stärka barn & unga som medvetna medieanvändare & skydda dem från skadlig mediepåverkan.

@inetstats ‏(Internetstatistik från IIS)

Inspiration

@UR_Skola ‏(UrSKolas konto)

@pedagogsthlm ‏(Inspiration, kunskap och mötesplatser för lärare och pedagoger i Stockholms skolor)

@pedagogmalmo ‏(Pedagogisk inspiration i Malmö)

@MediateketOxie ‏(Mediateket i Oxie)

@creazatweet ‏ (Trelleborg har kommunlicens på Creaza-verktygen Cartoonist och Mindomo)

@Anna_Kaya (SvA-inspiration)

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  • Om

    Hej och välkomna till Pedagog Trelleborg! En blogg för och av pedagoger Trelleborgs kommun (samt alla andra) om allt det där som kretsar kring  pedagogik och teknik. Sidan uppdateras inte (juli 2019) men ni får gärna använda det material som finns här.

    Allt material licensierat under Creative Commons om inte annat uppges.