Källkritikens vecka del 3: Vad visar bilden? – att arbeta med kritisk granskning av bilder

Bildexempel från projektet Vad visar bilden?/ Photo by Anindito Mukherjee

Vad visar bilden?

Vad visar bilden är ett projekt som riktar sig främst till elever i åk 4-9. Projektet riktar sig främst till elever i åk 4–9. Projektet har skapats av stiftelsen Expressions of Humankind och har möjliggjorts med stöd från Postkodlotteriets Kulturstiftelse.

Syftet med projektet är att utveckla elevernas förmåga att kritiskt ifrågasätta bilders innehåll. Att fundera över hur vi tolkar en bilds innehåll samt vilket syfte avsändaren har med sin bild är en relevant del i MIK och digital kompetens.

För dig som är lärare finns ett utförligt material under Lärarhandledning med kopplingar till styrdokument samt frågor anpassade till testernas olika teman. Innan man sätter igång finns en presentation att visa för att förklara upplägget. 

Det finns nio olika tester med tio bilder i varje, indelade efter teman:

  1. Last night in Sweden
  2. Arbetsliv
  3. A day in the world
  4. En dag i Sverige
  5. Människan i centrum
  6. Människans natur
  7. Nyheter
  8. Starka känslor
  9. Vår värld

Varje bild har tre rubriker – men endast en är riktig. Testerna kan göras antingen enskilt eller i grupp. Vid arbete i mindre grupper finns ett frågeformulär för varje test som kopieringsunderlag. Det finns även frågor att använda vid efterföljande diskussioner samt förslag på ett upplägg där eleverna själva skapar ett eget bildtest. Vi föreslår att eleverna gör detta i Google formulär samtidigt som man i klassen diskuterar upphovsrätt och Creative Commons.

Metros skärmdump.

Metros Viralgranskaren

Lär dig granska bilder är ett inlägg från tidningen Metros källkritiska avdelning Viralgranskaren. Med hjälp av ett verkligt exempel visar Viralgranskaren hur du kan söka efter bilders ursprung/äkthet bl.a. med hjälp av en sökkritisk metod:

  1. Gör en Google bildsökning.
  2. Sök i arkiverade publiceringar på olika sajter med verktyget Wayback machine.
  3. Sök efter första publiceringen med verktyget Tineye.
  4. Leta efter detaljer i bilden som kan avslöja var bilden är tagen.
  5. Använd Google street view för att se om omgivningarna stämmer överens.

 

When you Switch Animals with Humans

På Facebook cirkulerar ofta virala bilder och filmer som redigerats och ibland tonsatts för att nå viss effek. I mitt flöde i januari fanns en tonsatt bildserie vid namn When you Switch Animals with Humans. Till dramatisk musik visas illustrationer på olika situationer där människa och djur fått byta platser, t.ex. tjurfäktning, brasan med björnfällen samt grisfarmen. Kanske kan detta aktuella exempel användas för att diskutera bilders påverkan samtidigt som vi diskuterar etik och hållbar utveckling. Vilka känslor väcker bilderna hos eleverna? Blir de berörda? Vad är syftet med dessa bilder, tror eleverna? Tillför musiken någon stämning? Blir det för mycket? Se om ni kan hitta illustratören och se om hen har en uttalad agenda och syfte med bilderna. 

Google arts and culture

Med Google arts and culture, skapad av Google Culture Institute, kan du utforska konstsamlingar världen runt. Sök på konstnärer och inriktningar, museer och historiska personer för att hitta just det du letar efter.

Bildpodden

Bildpedagogerna Sibel Norman, Elisabet Jonsved och Elin Jönsson diskuterar vad vi gör med bilder och annan media och vad  bilderna gör med oss utifrån olika teman som dystopier, censur och den digitala bildens överlevnad. En intressant podcast om visuell kultur.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  • Om

    Hej och välkomna till Pedagog Trelleborg! En blogg för och av pedagoger Trelleborgs kommun (samt alla andra) om allt det där som kretsar kring  pedagogik och teknik. Sidan uppdateras inte (juli 2019) men ni får gärna använda det material som finns här.

    Allt material licensierat under Creative Commons om inte annat uppges.