Arbete med minoritetsspråk och digitala verktyg i förskolan – Huddinge vägleder

Photo by Duangphorn Wiriya on Unsplash

På minoritet.se kunde vi idag läsa om Huddinge kommuns arbete med minoritetsspråk i sina förskolor. Barn med modersmål på ett minoritetsspråk kommer att ha laglig rätt att få hela eller väsentliga delar av den pedagogiska verksamheten på sitt språk. Utforska språken! är en vägledning för flerspråkighet och är en del av det språkstrategiska materialet för Huddinge kommun som har tagits fram av Heidi Wasén, biträdande verksamhetschef på Huddinge förskolor, Nourten Armak och Maria Klasson, utvecklingspedagoger och Petra Petersen, doktorand och forskningsledare på Stockholms universitet. I intervjun på minoritet.se påpekar Petra Petersen att det är demokratiprojekt att alla barn på förskolan får vänja sig vid flerspråkighet är ytterst ett demokratiprojekt. Barnen lär sig att det finns fler sätt att uttrycka sig på än svenska. Projektet har varit lyckat och idag arbetar alla kommunala förskolor i Huddinge enligt samma modell.

En del av det språkstrategiska arbetssättet innebär att pedagogerna använder tekniska och digitala verktyg. Vägledningen innehåller intressanta avsnitt som ”Flerspråkighet ska synas varje dag i förskolan!”, ”Språk i förskolan ur ett multimodalt perspektiv”, ”Flerspråkiga aktiviteter med hjälp av digitala resurser” samt ”Dokumentera flerspråkigt och multimodalt!”. I ärlighetens namn tyckte jag det mesta var intressant! I avsnittet ”Flerspråkiga aktiviteter med hjälp av digitala resurser” beskrivs hur barn kan berätta och spela in sagor eller beskriva något de är intresserade på sina språk, rita till och sedan se och höra sin egen saga och kanske visa för sina vänner eller föräldrar med hjälp av digitala verktyg som t.ex.  Explain Everything (även app). Vi får också tipset om Skolverkets ”talande bildlexikon”, som barnen kan använda för att utforska en mängd ämnen på en mängd språk.

Vi får även en gedigen lista med Digitalt material på olika språk, vilket vi tacksamt tar emot.

Huddinge delar även med sig av sin lista med digitala flerspråkiga resurser./skärmdump

En digitaliserad lärmiljö

Hela vägledningen kan du läsa här och den kan fungera som ett led i att inspireras inför de nya skrivelserna gällande digitaliseringen i förskolan. Naturligtvis handlar vägledningen om mer än bara digitala verktyg och det är inspirerande att se hur det analoga och digitala kan komplettera och utveckla varandras aspekter, precis så som det är tänkt. 

Du kan även läsa våra tidigare inlägg om hur Visuellt stöd vid bildberättande kan stärka barnens förståelse vid högläsning samt om filmanalys i förskolan, som ett sätt att utveckla språk och fantasi. Vill du arbeta med att skapa film, vilket är en process som inkluderar hög språklig aktivitet och dessutom kan användas till att skapa flerspråkigt material, har vi skrivit om det också.

HoverCam Solo 8

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  • Om

    Hej och välkomna till Pedagog Trelleborg! En blogg för och av pedagoger Trelleborgs kommun (samt alla andra) om allt det där som kretsar kring  pedagogik och teknik. Sidan drivs av AV-Media och skolbibliotekariepoolen. Kontakt: av-media@trelleborg.se

    Allt material licensierat under Creative Commons om inte annat uppges.