Kreativa Creaza – digitala berättelser, filmer och multimodala texter

Fullt hus på vår Creaza-workshop

Trelleborg har, som vi tidigare berättat, tecknat kommunlicens för Creaza, vilket ger oss som arbetar i skolan fantastiska möjligheter till både digitalt berättande, videoredigering och digitala tankekartor. Inom kort kommer även ljudredigeringsmöjligheter. Lärare, pedagoger och elever i kommunen  har tillgång till verktygen i ett år framöver och vi loggar enkelt in med våra Google-konton. Med Creaza får vi två användbara digitala verktyg, Cartoonist och Mindomo. Det är enkelt att använda Cartoonist för att skapa digitala berättelser: Med bakgrund, rekvisita och figurer kan vi skapa olika miljöer utifrån olika teman. Det går även att bygga ut berättandet till något mer med hjälp av serieeffekter, text och talbubblor. Vi kan lägga till musik, ljudeffekter och tal. 

Verktygen fungerar finfint med Chromebook och PC /Mac och finns även som app till iPads. Detta inlägg kommer att innehålla ett antal instruktionsfilmer till Cartoonist, men först kommer Skolverkets tankar om digitalt berättande och multimodala texter. Det andra verktyget som ingår i Creaza, den digitala tankekartan Mindomo, återkommer vi till i kommande inlägg.

Digitalt berättande och multimodala texter

Skolverket  har en modul om digitalt berättande och där har Söderman och Klinga skrivit texten Vad är digitalt berättande och varför ska vi arbeta med det i undervisningen?. Skribenterna konstaterar att arbetet med digitala berättelser är ett mångsidigt arbetssätt med en autentisk puplik som gynnar motivation och kreativitet. Det är i stor utsträckning ett sätt att utveckla elevernas språkliga förmågor. Digitalt berättande kombinerar många olika typer av media, t.ex. stilla och rörliga bilder, musik, ljud berättarröst – resultatet blir en multimodal text. 

På nätet möter elever många olika typer av multimodala texter, med olika avsändare och syften, och eleverna behöver hjälp att tolka dem. Genom att själva skapa multimodala texter lär sig eleverna hur de är uppbyggda, hur man skapar en sammanhängande enhet bestående av många olika element. Eleverna lär sig således använda multimodala texer för att få fram sitt budskap och kunna ta del i den offentliga kommunikationen. 

Som alltid så är verktyget inte målet, utan endast ett medel som leder fram till målet. Att eleverna ska lära sig så många digitala verktyg som möjligt är aldrig målet, däremot ska de förstå målet med arbetet och vad de kan använda programmet till. Vad är då det pedagogiska syftet med att använda multimodala texter som vi skapar i Creaza? Nedan ser ni några användningsområden:

  • Muntlig presentation på olika språk – låt figurerna berätta istället för att eleverna redovisar”live”.
  • Grammatiska uppgifter, t.ex. prepositioner (place the ball under the chair) eller tempus (the girl sat down).
  • Låta eleverna fylla i tal/berättelsen utifrån bilder som de själva eller läraren väljer för att visa narrativa kunskaper.
  • Instruktionsvideor för flippat klassrum.
  • Lärare eller elever kan göra matematikproblem eller illustrera en frågeställning i t.ex. biologi eller fysik.
  • Mattesagor.
  • Bildsätta berättelser, sagor och dikter.
  • Ett sätt att introducera serier i undervisningen. Nästa steg kan vara att skapa egna serier på analogt sätt – eller genom att blanda analoga bilder med digital teknik.
  • Resumé av en bok eller en bokrecension. Bildstöd till boksamtal.
  • Viktigaste scenen i en bok.
  • Reklam – hur säljer vi ett budskap eller produkt?
  • Veckobrev – eleverna bildsätter själva det de arbetat med i skolan.
  • Muntlig labbrapport utifrån bilder eleven tagit/ritat under laborationen.
  • Intalad arbetslogg eller utvärdering med bildstöd.

 

Digitalt berättande – i Cartoonist

Cartoonist är Creaza-verktyget som vi använder för att skapa digitala berättelser. Det är inte svårt att lära sig och använda, och som stöd har vi gjort ett par instruktionsfilmer.

Grundläggande information

Tidslinjen

Lägga till ljud

Exportera och ladda ner den färdiga videon till datorn eller driven.

Filmredigering – i Cartoonist

När Youtube tog bort sina redigeringsmöjligheter efterlämnades ett tomrum (se dock PS i slutet av denna text). Wevideo har använts av många och det fungerar bra, även om det i gratisversionen ibland kan vara lite tungrott. Därför är vi glada att Creaza även kan användas till videoredigering. Ladda upp en video och sedan kan du beskära i början och slutet samt skapa videoklipp. 

 

Cartoonist på iPad

Till iPads finns en Creaza-app att ladda ner i Appstore. Det går däremot inte att logga in med appen med vårt Google-inlogg. Därför får vi gå via Google Chrome, gå till www.creaza.com och logga in med Google där. När vi väljer Verktyg/Cartoonist/Skapa så kommer frågan Öppna i app upp. Välj det och du kan fortsätta arbeta i appen. Låter det komplicerat?! Bara lugn, vi har gjort en instruktionsfilm.

Du kan även välja att arbeta direkt i Chrome eller Safari, men det är inget vi rekommenderar: Då fungerar inte röstinspelning och det verkar inte gå att ladda ner filmen till iPadens bildbibliotek.

I övrigt behövs inga speciella instruktioner utan allt fungerar på samma sätt som vanligt.

Det vi önskar oss framöver ett utbud av övergångar mellan bilderna samt att ljudredigeringen utvecklas. Som det är nu finns en del buggar vad gäller ljudet,  valmöjligheterna är begränsade och vissa inställningar går inte att påverka.  

 

Extra

Undrar du över vilka kopplingarna är till styrdokumenten? Vi redogör för  just detta i inlägget MIK-ekologin och dess förhållande till grundskolans läroplan.

Skolverkets film om digitalt berättande för gymnasiet.

Vill du läsa mer om hur multimodala texter kan användas i undervisningen kan du även läsa inlägget Multimodal realia i språkundervisning.

Det går även att skapa multimodala texter i Bookcreator, som ni kan läsa om i detta inlägg.

Om du ”bara” vill kombinera text med tal så kan du göra så som vi beskriver i inlägget Screencastify – skärminspelning i undervisningen.

Ett litet PS är att Youtube har plockat tillbaka en liten videoredigerare där vi kan beskära en uppladdad film samt lägga till slutruta. Se hur här.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  • Om

    Hej och välkomna till Pedagog Trelleborg! En blogg för och av pedagoger Trelleborgs kommun (samt alla andra) om allt det där som kretsar kring  pedagogik och teknik. Sidan drivs av AV-Media och skolbibliotekariepoolen. Kontakt: av-media@trelleborg.se

    Allt material licensierat under Creative Commons om inte annat uppges.