Screencastify – skärminspelning i undervisningen

Screencastify är ett skärminspelningsverktyg med vilket du kan spela in det som sker på skärmen. Programmet har även röst- och kamerainspelning. Screencastify fungerar bra på Chromebook och du hittar en kort instruktionsfilm här. Användningsområdena är många och personligen uppskattar jag skärminspelningar med inspelad röst därför att resultatet blir tydligare och får ytterligare ett par dimensioner än enbart text. Budskapet och instruktioner blir tydligare. Jag tycker att inspelningen ger en personlig touche som kan betyda mycket för förståelse och motivation. Tills sist ger röstinspelning elever som tycker det är obehagligt att tala inför folk goda möjligheter att öva och öva på att höra sig själv samt goda alternativ till vanlig redovisning inför helklass.

Många lärare drar sig för att göra dessa inspelningar med motiveringar som ”jag har aldrig gjort det förr”, ”det är svårt att säga rätt” eller helt enkelt för att ”det är hemskt att höra sin egen röst”. Alla dessa är naturligtvis sanna – men samtidigt är skärminspelning och att tala in sin röst ett användbart och effektivt redskap som både vi och eleverna gynnas av att behärska. Så sänk ambitionen lite, harkla dig ordentligt och tänk ”kan jag, kan eleverna!”.

Screencastify har själva sammanställt sina 50 bästa pedagogiska tips. Detta inspirerade mig att göra en egen sammanställning, där jag delar in tips till lärare och tips till elever.

Dela enkelt i Classroom

Först berättar vi hur enkelt det är att dela sina Screencastify-filmer i Classroom. När filmen är klar går det enkelt att dela den i Classroom genom att klicka på Share-ikonen och sedan välja Drive – get link. Då skapas länken och CR-ikonen dyker upp. Välj var och hur du vill dela din inspelning.

 

Användningstips 

Lärare

  • Feedforward på gruppnivå
  • Spela in Google presentationer som film med berättarröst.
  • Spela in instruktioner eller en genomgång, vilket är speciellt användbart vid planerad frånvaro.
  • Muntlig instruktion till stora arbeten/arbetsområden/läxor gör att föräldrar och elever förstår bättre än bara i skrift. 
  • Genomgång av rutiner eller dylikt som klassen kan behöva återkomma till flera gånger samt självständigt kunna ta del av.
  • Modersmålslärare kan spela in instruktion/stöd/översättning till stöd för flerspråkiga elever

Elever

  • Eleverna kan förklara hur de räknar ut matematikuppgifter.
  • Spela in diskussioner/bokprat/parredovisningar. Använd webcam only för att spela in med kamera men utan att visa skärmen.  
  • Öva på att hålla tal. Om du vill se att eleverna inte läser innantill så kan stödord/talmanus finnas i bild. 
  • Ta en konversation, t.ex. filmdialog, och ersätt med eget tal (översättning, komik, modernisera). Här kan eleverna visa sin förmåga att använda moment som ni arbetat med, t.ex. gestaltning, adjektiv och hälsningsfraser – på svenska eller andra språk. Tips: För att få Youtubeklippets visningsyta att täcka en hel tab istället för hela skärmen – byt ut ”/watch” i URL mot  ”/embed/”  Stäng av ljudet på Youtube-klippet och sätt igång inspelningen. 
  • Visa noter och spela in när du spelar på instrument. 
  • Öva uttal. Öppna ett dokument och välj Verktyg/Röstinmatning. Välj målspråket, t.ex. engelska. Spela in uttalet och se om ditt uttal ger önskat resultat. Se hur här. 
  • Låta elever ge sig själv feedback på inlämningsuppgifter före inlämning för att synliggöra ytterligare resonemang eller så att de själva kan berätta om frågor och utvecklingsmoment. 
  • Komplettering till skriven resonerande text. Kanske kan eleven synliggöra delar av resonemanget som inte framgår i texten. 
  • Öva flyt i högläsning. Läs en text för första gången och spela in. Öva sedan på texten som läsläxa och spela in högläsningen igen. Gå tillbaka och lyssna på förra veckans inläsning. Analysera om/hur/varför du har bättre flyt.
  • Samla elevens förkunskap, frågor inför arbetsområde eller formulera tes och mål i början av ett arbete. Både läraren och eleven kan sedan gå tillbaka o lyssna på vad eleven tänkte i början av processen för att kunna synliggöra hur väl arbetet lyckats och om målen nåddes.  
  • Muntlig labbrapport utifrån bilder eleven tagit/ritat under laborationen. 
  • Tala in arbetslogg eller utvärdering.
  • Låt eleverna spela in exitticket/kort utvärdering efter lektion eller arbetsområde.

 

Följ oss gärna på Facebook om du inte vill vill missa något! AV-Media Trelleborg

 

 

2 Kommentarer

  1. Hej. Är denna bättre än screen castomatic?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  • Om

    Hej och välkomna till Pedagog Trelleborg! En blogg för och av pedagoger Trelleborgs kommun (samt alla andra) om allt det där som kretsar kring  pedagogik och teknik. Sidan drivs av AV-Media och skolbibliotekariepoolen. Kontakt: av-media@trelleborg.se

    Allt material licensierat under Creative Commons om inte annat uppges.