”10 goto 20 Genus goto hell” – Syntax error i genus och programmeringsdebatten

För ett tag sen så uppmärksammades det på twitter att det fanns skrivningar kring genus i kursplanen för gymnasiets Programmering 1. Detta ledde till en hätskt kommentatorsfält där folk försökte övertrumfa varandra med invektivfyllda haranger om hur genus är en pseudolära, att skolan är indoktrinerad i postmodernism och det fullständigt absurda att behöva tänka på sin kod som något utanför nollor och ettor, funktioner och variabler. Efter migration är nog frågor kring genus och jämställdhet det som upprör flest människor och uppenbarligen tar fram de sämsta sidorna. Bläddra igenom tråden för att bli mörkrädd.

Vad de missar är att citatet inte är ett kunskapskrav utan ett centralt innehåll, något som ska behandlas i kursen bland många andra saker. Tack och lov finns det en fördjupad diskussion kring ämnet i förträffliga Facebook-gruppen Digital samhällskunskap som varmt rekommenderas att man läser igenom om man vill fördjupa sig i fältet.

Teknik påverkar samhället och samhället påverkar tekniken och att påstå att programmering är ett helt neutralt fält där kod skapas helt fri från programmerarnas egna världsbild, bias och fördomar och där koden sen i sig inte påverkar samhället på något sätt är för mig en ytterst märklig tankebana.

Några exempel på detta är ju t.ex. AI som lär sig bli rasistisk, ansiktsigenkänningsmjukvara som identifierar färgade amerikanska kongressledamöter som kända brottslingar, att andelen av kvinnor på gymnasiets teknikprogram är extremt låg (16% läsåret 16/17), mainstreamdatorspelsvärldens inriktning på pojkar som målgrupp, sociala medier och botars påverkan på demokratiska valrörelser runt om i världen, tvålapparater som inte kan identifiera mörka händer osv. i det lilla och det stora.

Mikael Bergström, lärare i programmering vid NTI Gymnasiet Stockholm, i tråden i Digital samhällskunskap:

Det handlar om att lyfta blicken en smula, och ställa frågor av typen ”vems problem löser vi?” och ”hur påverkar t.ex. våra gränssnitt användaren?”, ”vad tar vi för givet när det gäller användaren?” 

Mikael har också skapat ett diskussionsunderlag som kan användas för att få igång diskussion kring frågorna i klassen.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  • Om

    Hej och välkomna till Pedagog Trelleborg! En blogg för och av pedagoger Trelleborgs kommun (samt alla andra) om allt det där som kretsar kring  pedagogik och teknik. Sidan drivs av AV-Media och skolbibliotekariepoolen. Kontakt: av-media@trelleborg.se

    Allt material licensierat under Creative Commons om inte annat uppges.