Veckans URtips: Kolla myten

Alldeles perfekt tajmat med att den reviderade läroplanen börjar gälla presenterar UR en ny serie som tar upp den vetenskapliga metoden som verktyg för att granska myter, något som ju har direkt bäring på några av de nya formuleringarna i kursplanerna:

Fysik/Kemi/Biologi åk 4-6

  • Tolkning och granskning av information med koppling till fysik, till exempel artiklar i tidningar och filmer i digitala medier.

Fysik/Kemi/Biologi åk 7-9

  • Källkritisk granskning av information och argument som eleven möter i olika källor och samhällsdiskussioner med koppling till biologi/fysik/kemi, såväl i digitala som i andra medier.

Avslöja myter med hjälp av den vetenskapliga arbetsmetoden! I en serie korta program berättar vi hur man med hjälp av den vetenskapliga arbetsmetoden kan avslöja om en myt är sann eller falsk. I varje avsnitt tas en alarmistisk nyhet upp som cirkulerat på nätet och som går att koppla till något av ämnena biologi, kemi och fysik. Kortfattat och steg för steg enligt metoden kommer vi fram till en slutsats.

Kolla myten – Vetenskapligt

Serien är ju såklart också intressant i alla sammanhang där man jobbar med den vetenskapliga metoden i skolan. Det kan också vara tacksamt att kolla upp Nobel Centers skolmaterial Klartänkt som behandlar kritiskt tänkande och den vetenskapliga metoden.

Kretsar jorden kring solen? Kan homeopati bota sjukdomar? Får man kramp av att simma efter maten? Vetenskaplig metodik kan hjälpa oss att skilja sant från falskt. Hjärnan tänker gärna fort men fel. Då kan vi falla för tankefällor och argumentationsfel som till exempel personangrepp. Kritiskt tänkande är verktyget som hjälper.

Klartänkt är ett lektionsmaterial med fyra kortfilmer som vänder sig till ungdomar på högstadiet. Filmerna är en del i ett utbildningspaket som tar avstamp i läroplanen och även innehåller lärarhandledning så det blir enkelt för lärare att arbeta med filmerna som en del i undervisningen. Teman som berörs är vetenskaplig metod, källkritik, vetenskapshistoria, kritiskt tänkande och argumentationsfel och hur dessa begrepp kopplar till centralt innehåll och kunskapskraven främst i teknik och naturvetenskapliga ämnen men också i svenska i årskurs 7–9.

På vår sajt Digitala skolan går vi igenom nyheterna i den reviderade läroplanen och tipsar om aktiviteter och resurser inför varje nytt centralt innehåll.

Följ oss gärna på Facebook om du inte vill vill missa något! AV-Media Trelleborg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  • Om

    Hej och välkomna till Pedagog Trelleborg! En blogg för och av pedagoger Trelleborgs kommun (samt alla andra) om allt det där som kretsar kring  pedagogik och teknik. Sidan drivs av AV-Media och skolbibliotekariepoolen. Kontakt: av-media@trelleborg.se

    Allt material licensierat under Creative Commons om inte annat uppges.