Valåret i skolan (del 15): Valaffischer

Skolväsendet vilar på demokratins grund. Skollagen (2010:800) slår fast att utbildningen inom skolväsendet syftar till att elever ska inhämta och utveckla kunskaper och värden. Den ska främja alla elevers utveckling och lärande samt en livslång lust att lära. Utbildningen ska förmedla och förankra respekt för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingar som det svenska samhället vilar på. (Grundskolans läroplan, första stycket, sida ett).

Den nionde september är det val i Sverige och som vanligt finns det mycket att jobba med och prata om i förhållande till det i skolan. Vi påbörjar därför en serie bloggposter där vi tipsar om material och filmar och försöker hitta intressanta infallsvinklar och lektionstips till er att använda i er undervisning. 

Politische plakate av Wyn T CC BY NC

I dagarna presenterades årets valaffischer vilket öppnar upp för ännu ett intressant och givande arbetsområde med utgångspunkt i årets val i brytningspunkten bild, samhällskunskap, propaganda och påverkan.

Partiernas affischer hittar du i Dagens Medias artikel om årets skörd, spara gärna ner dem så du kan förevisa dem för klassen utan medföljande åsikter och analys från artikeln.

Förslag på upplägg 

Det är en fördel om eleverna har grundläggande kunskap om partierna och deras hjärtefrågor, se gärna resten av blogginläggen i denna serie för resurser och upplägg.

  1. Skriv ut de olika partiernas affischer och sätt upp i klassrummet, alternativt förevisa dem digitalt för klassen
    1. Man kan också välja att beskära/blurra själva partinamnet på affischen för en lite bättre övning kring hur duktiga partierna är på att förmedla sitt budskap och/eller sin estetiska profil.
  2. Låt eleverna rösta på delvis vilken affisch/affischer de tycker är mest estetiskt tilltalande, vilken de tycker talar till dem som ungdomar och vilken de tycker förmedlar partiets budskap starkast och vice versa, vilka gör det sämst. Det kan vara värt att ha en kort diskussion innan om att det inte är deras politiska preferenser som är det intressanta här. Använd t.ex. mentimeter eller annan passande digital tjänst.
  3. Sammanställ klassens resultat och diskutera och analysera utfallet. Varför tyckte de just den affischen var snyggast och fulast? Varför pratade den affischen till dem och vice versa? Varför lyckades den affischen kommunicera sitt partis budskap bäst respektive sämst?
  4. Visa alla affischerna tillsammans och inventera dess innehåll
    1. Vilka innehåller män respektive kvinnor?
    2. Vilka innehåller partiledare?
    3. Presenterar affischerna ett positivt eller negativt budskap?
    4. Vilka är i färg och vilka är i svartvitt?
    5. Vilka använder mycket text/typografi och vilka försöker förmedla ett i huvudsakligen bildmässigt budskap?
    6. Vilka samhällsfrågor tas upp i affischerna? Kan de komma på någon viktig som partierna inte har med?
  5. Se gemensamt Marcus Oscarsson utvärdering av årets affischer i nyhetsmorgon och/eller läs SVTs analyser. Håller eleverna med om analyserna?
  6. Diskutera valaffischers betydelse i en tid av digital påverkan på sociala medier. Tror de att de fyller någon funktion? I så fall vilken?
  7. Arbetsområdet öppnar vidare upp för mer djuplodande bildanalyser och t.ex. skapande av egna affischer till reellt eller fiktivt parti. Det kan också vara tacksamt och givande att förevisa äldre affischer som utgångspunkt för en diskussion om ett förändrat medie- och politiskt klimat.

 

Valåret i skolan på Pedagog Trelleborg

Valåret i skolan (del 1): Purfärsk statistik från SOM-institutet

Valåret i skolan (del 2): Faktakoll med Faktiskt.se

Valåret i skolan (del 3): Hur röstar man? Filmresurser om val

Valåret i skolan (del 4): Begreppsarbete

Valåret i skolan (del 5): Veckans URtips om demokrati

Valåret i skolan (del 6): Skräddarsydda budskap/dark ads

Valåret i skolan (del 7): Filterbubblor och ekokammare

Valåret i skolan (del 8): Valkompasser

Valåret i skolan (del 9): Riksdagen levererar – Demokrativerkstad, spel, serier och material

Valåret i skolan (del 10): Valskola 2018 + Varför rösta?

Valåret i skolan (del 11): Påverkan och vinklade budskap

Valåret i skolan (del 12): Delta i Nyhetsvärderaren valspecial!

Valåret i skolan (del 13): Veckans URtips: Har jag något val?

Valåret i skolan (del 14): Visualisera med datastory och ny partikompass

Följ oss gärna på Facebook om du inte vill vill missa något! AV-Media Trelleborg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  • Om

    Hej och välkomna till Pedagog Trelleborg! En blogg för och av pedagoger Trelleborgs kommun (samt alla andra) om allt det där som kretsar kring  pedagogik och teknik. Sidan drivs av AV-Media och skolbibliotekariepoolen. Kontakt: av-media@trelleborg.se

    Allt material licensierat under Creative Commons om inte annat uppges.