Hur bra är din och dina elevers struntdetektorer?

Hur bra är din och dina elevers initiala förmåga att kunna avgöra en nyhets eller påståendes rimlighet? Att snabbt kunna flagga något som eventuellt falskt eller tveksamt är en viktig förmåga att öva upp och inget som görs på en dag men ju mer man övar sig i medieanalys och medielogik desto duktigare blir man. En start kan vara att fråga eleverna om de stött på något i sina sociala medier-flöde som de direkt tänkte ”det här kan väl ändå inte vara sant” och gemensamt diskutera varför den känslan uppstod. Fortsätt sen att gemensamt debunka/genomskåda påståendet genom att du som lärare googlar inför hela klassen utifrån deras föreslagna sökord. Denna övning kan gärna upprepas en gång i veckan eller så då den också tränar elevernas sök-kompetens, en förmåga som är väl så viktig! Diskutera också varför skaparen av påståendet har gjort det? Handlar det om opinionsbildning? Är det reklam för något? Är det satir? eller handlar det kanske om driva trafik till en sida för att på så sätt tjäna pengar?

Man kan sen låta eleverna göra YLEs struntdetektor-test som på ett underhållande sätt prövar elevernas förmåga att se igenom strunt. Vill man kan man sen gå vidare till Stockholms Läns Museums Fake news-quiz.

Andra sätt att jobba vidare med temat är att du som lärare väljer ut uppseendeväckande nyheter och påstående och låter eleverna undersöka dessa, alternativt låter eleverna själva hitta och presentera dessa för varandra. En annan tacksam övning är att låta eleverna själva skapa fejkade nyheter, gärna med lokal tappning. Att själv skapa denna symbios av uppseendeväckande rubriker, ingresser och bilder övar man sig praktiskt på känna igen typen av retorik och bildval som ofta används. Detta kan de antingen göra sax, papper, penna och ett gäng gamla dagstidningar, i ett bildredigeringsprogram som t.ex. Pixlr, i PowerPoint eller Google Presentationer eller med tjänsten Breakyournews som låter en sätta samman en egen skärmdump som liknar ett nyhetsinslag.

Resurser

Snopes – Den definitiva källan för debunking av virala myter på nätet

Viralgranskaren – Granskar virala påståenden ur en svensk kontext, där finns också mycket arbetsmaterial och liknande för skolan

Är det sant? – URs utmärkta och underhållande serie om källkritik för låg- och mellanstadiet.

Källkritik Fejkade sidor – UR för de äldre

Factcheck – Virala nyheter debunkade

Viralgranskarens varningssida över fejk- och satirsidor (ofta med högerextremt innehåll)

Checklista för att känna igen fejkade nyheter

Internetstiftelsen IIS har ett lektionsmaterial kring fejkade nyheter

Om man vill få mer uppslag kring hur man kan jobba med källkritik och nyhetsgranskning rekommenderas att man klickar på taggen källkritik under detta inlägg, du kommer du få en mängd träffar där vi skriver om hur man kan jobba med ämnet i skolan.

Vill man hitta nyheter att undersöka kan man ju delvis titta på sitt eget sociala medier-flöde och se om man hittar något där eller helt enkelt bege sig till någon av de stora tabloid-tidningarnas (svenska och utländska).

Följ oss gärna på Facebook om du inte vill vill missa något! AV-Media Trelleborg

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  • Om

    Hej och välkomna till Pedagog Trelleborg! En blogg för och av pedagoger Trelleborgs kommun (samt alla andra) om allt det där som kretsar kring  pedagogik och teknik. Sidan drivs av AV-Media och skolbibliotekariepoolen. Kontakt: av-media@trelleborg.se

    Allt material licensierat under Creative Commons om inte annat uppges.