Dags för data-detox?

Med etiketten ”Uppstart”  kommer vi att samla inlägg som på olika sätt berör arbetet före terminsstarten, t.ex. målsättning för arbete med digital teknik,  planering och struktur med fokus på digital teknik och MIK. Fokus är att visa digitala lösningar som underlättar en lärares arbete samt möjliggör en lyckad undervisning med digitala verktyg och medier. Dagens inlägg ger tips på hur du kan avsluta sommaren med en digital detox och inleda höstterminen med digitalt ”tabula rasa”. 

Internetstiftelsens webbplats Internetkunskap.se har som syfte att sprida ”vardagskunskap om internet och digitala tjänster, för att alla ska vilja, våga och kunna använda internet. Innehållet är fritt att använda enligt Creative Commons.”. Webbplatsen börjar fyllas på med intressant material om internet, källkritik och digital säkerhet och ansvar. Vi får med största säkerhet anledning att återvända hit många gånger.

Det som fångade uppmärksamheten denna gång var ett inslag i Den som söker finner men vad exakt är det vi hittar. Inlägget handlar om digitala fotspår och vad det är som påverkar de sökningar vi gör via sökmotorer som t.ex. Google. Bara detta är ju läsvärt i sig, speciellt om man är nyfiken och kanske inte riktigt har förstått det här med algoritmer, digitala fotspår och sökkritik, men det som fångade min uppmärksamhet var tipsen på digital detox som Åke Nygren, projektledare på Stockholms stads digitala bibliotek, delgav oss. Hans tjänst har fokus på digitalt självförsvar – vilket låter som en lockande och önskvärd kunskap! Han poängterar dock att det inte finns en standardlösning på hur man är”tillräckligt”  mån om sin integritet och ändå får en önskvärd användarupplevelse. Det gäller dock att vi som internetanvändare är medveten om våra digital spår och vet vad vi kan göra för att ändra på dem. Här nedan följer tipsen:

1. Upptäck dina digitala fotspår. 

Du kan ladda ner och upptäcka din samlade data från Facebook och data från Google.

2. Rensa bort. 

Rensa din sök, besöks- och platshistorik och radera appar du inte använder. Rensa historik från Google så här.

3. Lås in och sätt gränser.

Gå igenom kontoinställningarna och begränsa behörigheter, till exempel åtkomst till kontakter, bilder eller platshistorik.

4. Starta om ditt digitala jag.

Ha koll på mobilens grundinställningar, stäng av wifi, bluetooth och platstjänster när du inte behöver använda tjänsterna. Jag tycker att det även är dags att byta lösenord till ett bra lösenord, om det var ett tag sedan du bytte sist.

5. Lär dig mer. 

Nyttiga länkar för den som vill veta mer:

Datadetox.se. Drivs av Stockholms stads digitala bibliotek. Där kan du också ladda ner ett eget Data detox-kit.

Myshadow.org. Här får du också konkreta tips och guidning i hur du tar kontroll över din data.

Dataskydd.net. En svensk organisation som verkar för ett ökat skydd för den personliga integriteten på nätet. Här kan du läsa om vilka rättigheter du har till din egen data och vilka lagar alla måste följa.

Så styr algoritmer dig Ytterligare ett intressant inlägg från interketkunskap.se. Du kan läsa hur algoritmer styr ditt flöde av t.ex. reklam samt få tips på hur du själv kan påverka ditt Facebook-flöde.

Det här behöver du veta innan du gör quiz och tester på Facebook  Elin Häggberg, digital designer, medievetare och journalist, som driver bloggen teknifik.se, undrar om vi är medvetna om vilken information om oss själva som vi självmant lämnar ifrån oss när vi gör personlighetstester för att utröna vilken blomma man är…

Algoritmer – en guide från Internetstiftelsen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  • Om

    Hej och välkomna till Pedagog Trelleborg! En blogg för och av pedagoger Trelleborgs kommun (samt alla andra) om allt det där som kretsar kring  pedagogik och teknik. Sidan drivs av AV-Media och skolbibliotekariepoolen. Kontakt: av-media@trelleborg.se

    Allt material licensierat under Creative Commons om inte annat uppges.