Veckans URtips – nationalsång och sommarlåtar

Photo from Pixabay, by Emilie Bergman

Då är det återigen dags för avslutning, sommarlov och Veckans URtips!

I serien Sång i sikte åker Viggo med sin mamma och gudmor runt i en segelbåt. På vägen får de höra olika kända låter som de pratar om. Varför har vi nationalsånger, egentligen?  Varför sjunger vi ”Den blomstertid nu kommer” på avslutningen? Frågorna är hämtade från seriens arbetsmaterial och i det finner du även lite mer information om låtarna och det sammanhang de sjungs i. Där finns även kopplingar till styrdokumenten.  

Sång i sikte: Du gamla, du fria (F-3, 11 minuter)

INNAN NI LYSSNAR
• Vad är en nationalsång? Vilka nationalsånger kan ni eller känner ni till?
• När brukar man sjunga nationalsången? Varför just då tror ni? Har det alltid varit så?
• Vilka andra symboler kan ett land (en nation ha)?
NÄR NI HAR LYSSNAT
• Hur kommer det sig att Viggo och hans mamma börjar prata om nationalsången?
• Viggo frågar Peggy varför det finns nationalsånger. Vad får han för svar?
• Vilka olika typer av nationalsånger berättar Peggy att det finns?
• Får man ”sno” musik och text från andra? Är det skillnad på att ta något väldigt gammalt eller något nyskapat?
• Egentligen var det en annan sång som utsågs till Sveriges nationalsång – men vad hände med den?
• Kommer ni från olika länder? Lyssna på olika länders nationalsånger och jämför texter och musik. Vilka likheter finns det? Vilka skillnader?
• Till vilket land hör Grönland?

 

Sång i sikte: Den blomstertid nu kommer (F-3, 11 minuter)

INNAN NI LYSSNAR:
• Vilken/vilka årstider är det skolavslutning?
• Vad gör man på en skolavslutning?
• Varför har man skolavslutning?
NÄR NI HAR LYSSNAT:
• Vilka sånger brukar ni sjunga på skolavslutningen? Finns det andra sånger som du tycker skulle passa bra att sjunga?
• Rita en bild från en skolavslutning. Berätta för en kamrat varför du har valt att rita just den bilden.
• Skolavslutningen är ju både ett slut på skolåret och en början på sommarlovet. Kan du komma på andra tillfällen då vi firar att något både slutar och börjar?
• Mycket på avslutningen handlar om att sommarlovet är en lycklig tid. Varför är det så kul att ha sommarlov? Tycker alla det? Finns det tråkiga saker med sommaren också? Gör en lista på ”sommarplågor” tillsammans.
• Viggo blir ledsen när han tänker tillbaka på avslutningen och hur hela klassen vinkade av honom. Har ni känt så som Viggo någon gång? Berätta för varandra.
• Varför hade skolan sommaruppehåll förr i tiden?

 

Är eleverna intresserade av det kommande VM i fotboll? Då kan det vara intressant att se avsnittet om Vaggvisor och hejaramsor. Vi svenskar är ju dessutom världsberömda för låten om de små lustiga gröna varelserna – varför inte se avsnittet Små grodorna och sedan själva hitta på texter med tillhörande dansrörelser om fler djur?!

Följ oss gärna på Facebook om du inte vill vill missa något! AV-Media Trelleborg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  • Om

    Hej och välkomna till Pedagog Trelleborg! En blogg för och av pedagoger Trelleborgs kommun (samt alla andra) om allt det där som kretsar kring  pedagogik och teknik. Sidan drivs av AV-Media och skolbibliotekariepoolen. Kontakt: av-media@trelleborg.se

    Allt material licensierat under Creative Commons om inte annat uppges.