FATTA,VÅR NATIONALSÅNG ÄR INTE RASISTISK – Bilders makt och propaganda

Bilden och medföljande text (under och över bilden) delades i ett flertal av de främlingsfientliga och rasistiska grupperna som finns på Facebook som ett experiment. Ursprungsinlägget med bild (här på bloggen har vi maskat ansiktena på de som förekommer på bilden) och texten ovanför bilden har fått över 1700 delningar i original, något som säger mycket om hur enkel propaganda behöver vara för att fungera.

Det illustrerande fotografiet är från Julitaskolan i Katrineholms sommaravslutning 2012 och tjänar som en stark illustration över hur det borde vara, som en känslosam åminnelse och påminnelse om svunna tider. Bilder är ett starkt medium. Texten i sig använder en mängd stilgrepp som kännetecknar propaganda i de rasistiska kretsarna:

  • Användande av versaler
  • Sprida vidare myter/rykten som sanning
  • Nationalistiskt tema som anspelar på en romantisk bild av en svunnen tid
  • Användandet av det retoriska greppet halmgubbar (att tillskriva meningsmotståndare åsikter som de inte har)
  • Uppmaning att dela vidare med en kedjebrevsklassisk twist: Om du vågar

Bara detta tjänar som en bra illustration till en mängd samtidsaktuella fenomen som viral spridning på sociala medier, politisk påverkan, källkritik, retorik, den ”sverigevänliga” rörelsens modus operandi, hatgrupper på Facebook, bilders makt, faktaresistens, filterbubblor, dela-kulturen osv.

Inlägget fick dock en extra twist när delaren (som också skapade den klassiska tomma buss-säte-bilden) delade bilden med den tillagda kommentaren under. Detta hindrade inte folk från att gilla, dela och kommentera, uppenbarligen utan att läsa det kritiska budskapet under. Detta har ju klara paralleller till att det verkar som om vi överlag är dåliga på att läsa artiklar innan vi delar vidare dem.

I mars publicerade tidningen The Science Post en artikel med rubriken ”Studie: 70 procent av Facebook-användare läser bara rubriken på vetenskapliga artiklar innan de delar”. Trots att artikeln bara innehöll en rubrik, en kort ingress och sen flera paragrafer av otydbart nonsens har den delats över 67 000 gånger.

En något mer vetenskaplig studie från 2016 visar att över 59 procent av länkar som delats på sociala medier aldrig ens klickats på, vilket innebär att många delar artiklar efter att bara ha läst rubriken.

– Så har det nog alltid varit. Vi har alltid konsumerat nyheter på ett annat sätt än vi säger att vi konsumerar nyheter, säger journalisten och författaren Jack Werner. (Piteå Tidning)

Hur hade vi då kunnat jobba med denna typ av viral propaganda i skolan? En start är ju att titta på den här typen av inlägg och dissekera dess innehåll. Vilken retorik används? Vilka retoriska knep används? Försöker man anspela på känslor och hur gör man det? Man kan också låta eleverna själva försöka sätta ihop text och bild och använda samma typer av metoder, något jag tror hade övat dem att se igenom knepen. Har man själv skapat propaganda är man mer medveten om hur den fungerar.

Kolla gärna in Statens medieråds metodmaterial Propaganda och bilders makt för än mer kring ämnet.

Läs mer om bilden och delningen på Nyheter24

Slutligen så är det ju i sammanhanget lite intressant att konstatera att Sverige är ett av få länder som inte har en politiskt antagen nationalsång, Du gamla, du fria tjänar ju dock den funktionen av tradition.

Följ oss gärna på Facebook om du inte vill vill missa något! AV-Media Trelleborg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  • Om

    Hej och välkomna till Pedagog Trelleborg! En blogg för och av pedagoger Trelleborgs kommun (samt alla andra) om allt det där som kretsar kring  pedagogik och teknik. Sidan drivs av AV-Media och skolbibliotekariepoolen. Kontakt: av-media@trelleborg.se

    Allt material licensierat under Creative Commons om inte annat uppges.