Kvalificerat hemligt – Konspirationsteorier i skolan Del 2

 

MKUltra LSD document, PD

Kvalificerat hemligt är en poddradioserie om konspirationer av CJ Åkerholm som på ett trevligt, roligt och pedagogiskt sätt går igenom en mängd olika konspirationer. Avsnitten är ungefär en halvtimme långa och öppnar upp för spännande diskussioner om konspirationsteoriers lockelse och absurditet. Vad är det hos oss som gör att vi vill tro på Bermudatriangeln eller politiskt motiverat sataniskt barnutnyttjande?

Avsnitten behandlar bl.a. klassiker i sammanhanget som MKUltra, Area 51 och månlandningen samt moderniteter i form av Big Pharma, vaccinering och trådlösa nätverk och dess strålning.

Avsnitt 21 är mer av ett metaavsnitt som diskuterar vad en konspirationsteori är, hur man känner igen den och vilka verktyg som finns för att hantera dem.

För att vaccinera våra barn och unga mot den ibland farliga lockelsen i det konspiratoriska tänkandet tror jag det är vettigt och viktigt att ta upp och förevisa de olika teorier som finns. Vi kan inte sopa det under mattan och avfärda det som trams utan ta upp det till ytan, annars kan det finnas en risk att en del elever som lockas av den här typen av idéer tänker i banor av att skolan förtrycker och håller nere den ”riktiga sanningen” om och kring världen och fenomen där i.

Organisationen Expos skrift Med myter som vapen är en varm rekommendation för alla som vill jobba med konspirationer i olika former i skolan då det kan vara svårt och ibland också kontraproduktivt. Att jobba med konspirationsteorier kan dock vara ett sätt att stärka eleverna när dom möter dessa typer av resonemang och om man börjar tidigt så bygger man lättare upp en motståndskraft mot de enkla förklaringar över komplexa problem teorierna oftast presenterar. Vi kan i skriften läsa att konspirationsteorier förekommer i hög grad i svenska klassrum. Av 100 lärare som Expo frågade under 2016 stötte 9 av 10 på konspirationsteorier i klassrummet, men hur ofta varierade. De vanligaste teorierna uppgavs vara:

  • Illuminati – någon ond makt styr världen
  • 9/11 var ett insiderjobb av amerikanska myndigheter
  • USA:s agerande i Mellanöstern har andra skäl än de som officiellt anges
  • Judar styr världen/USA
  • Månlandningen har aldrig ägt rum
  • Förintelsen skedde inte som det beskrivs

Expo tipsar om fem metoder att följa när man jobbar med myter och konspirationer i klassrummet:

  1.  Fokusera på korrekta fakta
    Det som människor kommer ihåg bäst, och framför allt längst, är rubriken, inte detaljerna. Det har visat sig att om man börjar med att tala om konspirationsteorin minns lyssnarna i efterhand själva myten bättre än
    motbevisen! Tala alltså i första hand om det som är sant.
  2. Varna!
    Påpeka varje gång du måste ta upp en konspirationsteori eller myt att den inte är sann. Säg tydligt: Så här är det alltså inte!
  3. Kom inte med för mycket information
    Det är lättare att ta in lättfattlig och kortfattad information – hjärnan vill ta den enklaste vägen. Därför är en tydlig konspirationsteori slagkraftigare än ett invecklat system av motbevis. Tre bevis är mer effektivt
    än tio. Använd gärna grafik.
  4. Satsa framför allt på de tveksamma
    Människor tar lättare till sig information som stämmer med det som de tror på – därför är det smartare att vända sig till dem som inte är övertygade. Ordval är också viktiga. Undviker man ord med stark negativ
    laddning för dem man vill påverka når man längre.
  5. Ge alternativa förklaringar
    Konspirationsteorier och myter är viktiga för människor eftersom de
    erbjuder förklaringar och samband. För att eleverna ska kunna släppa
    felaktiga förklaringar måste du ge dem andra som fyller luckan.

Tidigare delar i bloggserien:

Kill that illuminati shit – Konspirationsteorier i skolan Del 1

Följ oss gärna på Facebook om du inte vill vill missa något! AV-Media Trelleborg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  • Om

    Hej och välkomna till Pedagog Trelleborg! En blogg för och av pedagoger Trelleborgs kommun (samt alla andra) om allt det där som kretsar kring  pedagogik och teknik. Sidan drivs av AV-Media och skolbibliotekariepoolen. Kontakt: av-media@trelleborg.se

    Allt material licensierat under Creative Commons om inte annat uppges.