• Pedagog Trelleborg

     

    På Pedagog Trelleborg delar förstelärarna i Trelleborgs kommun med sig av tips, uppslag, kunskap och erfarenheter för att inspirera sina kollegor såväl inom Trelleborgs kommun som i övriga landet. Allt material är licensierat under Creative Commons om inte annat uppges.

Elva problem med Internet och skolans roll

Alexios Mantzarlis skriver på ofta läsvärda Poynter om alla dessa saker som är problematiska på internet idag: Facebook anklagas för att sabotera demokratiska processer runt om jorden, Youtube pushar konspirationsvideos, hat och hot sprids på sociala medier osv. För att lösa problemen med desinformation på nätet kommer han fram till en lista med elva punkter som måste åtgärdas och adresseras:

  1. Att desinformation sprids effektivt viralt.

  2. Mer sofistikerade fejk-konto och fejk-användare på social media.

  3. För låg digital kompetens kring källkritik och relaterat (digital literacy) bland användare av social media.

  4. Hat och trollande.

  5. De stora plattformarnas grundstruktur (The incentive structures of the major platforms as they relate to producing content.)

  6. Statspropaganda.

  7. Polariseringen som sker i grupper online.

  8. Cambridge Analytica-liknande skurkstreck.

  9. Avsaknaden för ekonomiska incitament för kvalitetsinformation på nätet.

  10. Monopolsituationen kring söktjänster och sociala nätverk.

  11. Bristande tilltro till mediaorganisationer och deras innehåll.

Allt detta är saker som påverkar oss som jobbar i skolan och våra elever. Det är denna nät-verklighet de ska orientera sig i och möter till vardags och det är då viktigt att vi är medvetna om alla dessa problem och utmaningar. Revideringarna kring digitalisering i de uppdaterade läroplanerna bemöter på ett sätt dessa frågor och utmaningar. De fyra aspekterna av digital kompetens som beskrivs i läroplanen är på ett eller annat sätt alla relaterade till internets problem av idag:

  • förstå digitaliseringens påverkan på samhället
  • kunna använda och förstå digitala verktyg och medier
  • ha ett kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt
  • kunna lösa problem och omsätta idéer i handling

Hur väl internet fungerar påverkar elevernas förmåga att hitta, tolka, granska och använda information, det påverkar också hur vi i skolan ska jobba med dessa elevkompetenser. Vi måste lära eleverna hur man blir ansvarstagande mediekonsumenter (och producenter) och vi måste ta hänsyn internets egenheter och problem av idag. Hur väl internet fungerar påverkar oss vidare direkt i skolan, detta måste vi ta hänsyn till och reflektera över. De nya skrivelserna i läroplanerna är ett steg i detta ledet.

Följ oss gärna på Facebook om du inte vill vill missa något! AV-Media Trelleborg

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *