Veckans vidareläsning: Samhällets digitalisering, bildstöd och värdelösa maskiner

Stefan Pålsson på RISE sammanställer några olika röster kring de kommande förändringarna i styrdokumenten i Samhällskunskap. Bland annat tas Ann-Britt Enochssons undersökning av svenska elever (och lärares) informationssökningskompetens upp:

”I relation till läroplanens mål och det europeiska ramverket DigComp 2.1 står det klart att det finns utrymme för förbättring. Det som flest elever klarade, var att hitta efterfrågad information i en lång text. Att organisera ett sökande i flera steg visade sig vara svårare. Att argumentera utifrån fakta relaterat till källkritik var också komplicerat, då många elever hade svårt att reda ut skillnaden mellan innehåll (eventuella fakta) och stället där detta publicerats (som av många kalldes källa fast det inte alltid var originalkälla). Det fanns helt klart luckor i elevernas kunskaper i det praktiska handhavandet. En testomgång med en grupp lärare gjorde detta resultat fullt förståeligt. Av 17 lärare var det bara ett fåtal som klarade att genomföra testet med acceptabelt resultat och då handlar det om kunskaper som rimligtvis kan förväntas av niondeklassare. Utan statistiska analyser konstaterades att elevernas och lärarnas luckor var av samma art.”

Hur kan man underlätta för eleverna att samtala om film man sett i klassrummet? Fredrik Sandström bloggar om hur förtjänstfullt det kan vara att använda bildstöd i sammanhanget. Hans blogg om digitala verktyg och svenska är för övrigt en varm rekommendation.

Simone Giertz, känd från sin extremt populära Youtube-kanal där hon bygger ”dåliga” robotar, pratar om varför det är viktigt att göra meningslösa saker i sitt TEDTalk Why you should make useless things.

”In this joyful, heartfelt talk featuring demos of her wonderfully wacky creations, Simone Giertz shares her craft: making useless robots. Her inventions — designed to chop vegetables, cut hair, apply lipstick and more — rarely (if ever) succeed, and that’s the point. ”The true beauty of making useless things [is] this acknowledgment that you don’t always know what the best answer is,” Giertz says. ”It turns off that voice in your head that tells you that you know exactly how the world works. Maybe a toothbrush helmet isn’t the answer, but at least you’re asking the question.””

 

Besök gärna Simone Giertz Youtubekanal och låt dig och dina elever inspireras av hennes fantastiska robotar. Det finns något väldigt befriande i att lyssna på hennes tankar kring hur viktigt det kan vara att låta kreativiteten styra och inte bry sig så jättemycket om slutresultatets funktionalitet. Låt eleverna klura ut och försöka bygga dumheter! Dagens Industri intervjuar henne i sin serie Startup stories för mer om henne.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  • Om

    Hej och välkomna till Pedagog Trelleborg! En blogg för och av pedagoger Trelleborgs kommun (samt alla andra) om allt det där som kretsar kring  pedagogik och teknik. Sidan drivs av AV-Media och skolbibliotekariepoolen. Kontakt: av-media@trelleborg.se

    Allt material licensierat under Creative Commons om inte annat uppges.