Det vita hatet – Rasism i Trelleborg, Europa och på nätet

Överlevande barn från Auschwitz. Public Domain.

Skolan ska främja förståelse för andra människor och förmåga till inlevelse. Omsorg om den enskildes välbefinnande och utveckling ska prägla verksamheten. Ingen ska i skolan utsättas för diskriminering på grund av kön, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, könsöverskridande identitet eller uttryck, sexuell läggning, ålder eller funktionsnedsättning eller för annan kränkande behandling. Alla sådana tendenser ska aktivt motverkas. Främlingsfientlighet och intolerans måste bemötas med kunskap, öppen diskussion och aktiva insatser. (LGR 11 reviderad 2017)

De nynazistiska aktiviteterna och propagandan ökar i Europa och på nätet, men likaså i lilla Trelleborg. I Expos sammanställning Hatets politik kan vi läsa att nynazister har genomfört 44 aktiviteter i Trelleborgs kommun 2017, en kraftig ökning över de senaste åren. Barn och unga i kommunen kan räkna med att mötas av nazistisk propaganda på stan i form av affischer och flygblad, något som vi måste ta upp, diskutera och bemöta i skolan. Ett av skolans viktigaste uppdrag är att jobba mot främlingsfientlighet och intolerans. Något som ofta är svårt, men nödvändigt. Pedagog Stockholm har samlat en mängd resurser kring och om hur man kan jobba med dessa frågor i blogginlägget Att förebygga och bemöta rasism och främlingsfientlighet i skolan, en mycket bra resurs! Du kan också läsa mer i Lärarförbundets artikel Så kan du arbeta mot rasism i skolan.

Det kan vara bra att ha lite koll på vilka symboler som används i de nazistiska och nationalistiska miljöerna, där är Expos symbollexikon en svårslagen källa.

Fredrik Önnevalls serie Fosterland om nationalismens framväxt i Europa hittar du på SLI. Titta gärna på den i klassrummet!

”Nationalismen växer i Europa. I land efter land växer partier som vill begränsa invandringen och stoppa ett mångkulturellt samhälle. Fredrik Önnevall reser i olika länder och träffar personer som själva kallar sig nationalister. Och för att träffa de andra, de som känner sig som nationalisternas måltavlor. Hur tänker de? Och vad tänker Fredrik själv? Vad skiljer honom från de andra? Och vad styr våra olika val i livet?”

Samtidigt som propagandan ökar i det offentliga rummet förs en parallell kamp på nätet där spridandet av rasistisk och nazistisk propaganda och desinformation ökar. Ögna gärna igenom Totalförsvarets forskninginstituts rapport Det vita hatet: Radikal nationalism i digitala miljöer för att en få en uppfattning om hur stor rörelsen är och hur de jobbar:

”– Vi har också försökt illustrera hur den amerikanska internetbaserade alt-rightrörelsen agerar på internet. Hur idéer som ofta startar som skämt snabbt får en viral spridning och helt plötsligt så har skämten blivit allvar, säger Lisa Kaati.

Ett exempel är hur nya hatsymboler som mjölk och ok-tecknet lanserats i digitala miljöer och sedan fått en stor spridning. I den här rapporten har ett flertal av de svenska invandringskritiska miljöerna studerats, och över 4 miljoner kommentarer ligger till grund för några av de analyser som presenteras i rapporten.”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  • Om

    Hej och välkomna till Pedagog Trelleborg! En blogg för och av pedagoger Trelleborgs kommun (samt alla andra) om allt det där som kretsar kring och om pedagogik och teknik. Sidan drivs av AV-Media och skolbibliotekariepoolen. Kontakt: av-media@trelleborg.se