”Att styra egna konstruktioner eller andra föremål med programmering.” – Robotworkshop på mellanstadiet

En av nyheterna i det centrala innehållet för grundskolan i programmering är att eleverna ska styra föremål med programmering. Progressionen är att i årskurs 1-3 ska eleverna styra föremål, i 4-6 ska eleverna styra egna konstruktioner eller andra föremål med programmering och i 7-9 handlar det om egna konstruktioner där man tillämpar styrning och reglering, bland annat med hjälp av programmering.

Skolverket nämner t.ex. bluebots, beebots och liknande enkla programmerbara robotar för det lägre stadiet på sina konferenser kring programmering men dessa kan kännas väl simpla och ”barnsliga” för mellanstadiet så jag utvärderade hur det gick att programmera en micro-bit-robotbil med årskurs 4- och 5-elever med ringa programmeringserfarenhet. Vi jobbade med blockprogrammeringsmiljön makecode och en kartongrobot där målet var att eleverna skulle programmera bilen att köra en liten bana och sen utveckla sin kod att den körde på olika sätt beroende på vilken knapp man tryckte på. Efter en kort genomgång av programmeringsmiljön och kluringen att motorerna sitter omvänt, dvs. att ena motorn måste programmeras till att köra bakåt för att bilen ska röra sig framåt. Detta illustrerades genom att låta två elever hålla varandra i armkrok, en framåtvänd och en bakåtvänd och sen låta dem klura ut hur de måste röra sig för att ekipaget skulle komma framåt.

Efter en timme hade eleverna lyckats programmera sina bilar att köra olika rundor beroende på vilken knapp-input den fick samt också hunnit med att låta microbitens led-panel byta bilder. Min initiala oro över att det skulle vara för svårt och att jag skulle ha för liten tid på mig grumlades tacksamt! En sak som inte verkar diskuteras så mycket vad gäller nyheterna i den reviderade läroplanen är att mycket av det nytillkomna centrala innehållet är kul att jobba med! Eleverna tycker oftast det är roligt med källkritik, informationssökning och programmering vilket gör det tacksamt att jobba med, det är enkelt att finna naturliga ingångar och de praktiska och kreativa aspekterna fångar många av eleverna.

Följ oss gärna på Facebook om du inte vill vill missa något! AV-Media Trelleborg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  • Om

    Hej och välkomna till Pedagog Trelleborg! En blogg för och av pedagoger Trelleborgs kommun (samt alla andra) om allt det där som kretsar kring  pedagogik och teknik. Sidan drivs av AV-Media och skolbibliotekariepoolen. Kontakt: av-media@trelleborg.se

    Allt material licensierat under Creative Commons om inte annat uppges.