Podden – möjligheternas medium på mellanstadiet

Bild skapad i Canva. Foto från Pixabay av TheAngryTeddy

Vad är en podd?

Idag vet de flesta vad en podd är men en liten förklaring får plats här ändå. En podcast (poddsändning, podradio eller pod) är ett enkelt sätt att sprida och prenumerera på ljud- eller videofiler via nätet.  Till skillnad från radioutsändningar så väljer lyssnaren själv när hen ska ta del av podden och vilka hen vill prenumerera på. Många poddar är gratis att lyssna på men det finns även de som kostar.

Det är ganska enkelt och billigt att skapa och publicera en podcast, men kommersiella företag och ambitiösa podcast-utsändare satsar pengar på bättre utrustning och t.ex. reklam.

Podden i svenskundervisningen

I syftesformuleringen i svenskämnets kursplan för grundskolan står det att eleverna ska ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift; att läsa och analysera skönlitteratur och andra texter för olika syften; att anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang; att urskilja språkliga strukturer och följa språkliga normer; och att söka information från olika källor och värdera dessa. Alla dessa punkter går att behandla i arbetet med podcasts, när eleverna både är konsumenter och producenter – det som ibland kallas prosumenter.

Detta inlägg riktar sig främst till mellanstadiet, eftersom de exempel som ges passar detta åldersspann. 

Podden i undervisningen – eleverna lyssnar

Det finns naturligtvis många intressanta poddar att lyssna på ute på nätet, med olika teman, upplägg och innehåll. I klassrummet kan vi lyssna på poddar med berättande text, intervjuer, dramatiseringar, reflektioner och analyser och mycket mycket mer. Vi kan diskutera podcast, digitala media och hur det går att nå ut till många på detta sätt. Vad tycker eleverna om att lyssna, t.ex. jämfört med att se film och Youtube-klipp? Med hjälp av poddar kan eleverna träna hörförståelsestrategier när de lyssnar, hur de kan pausa och försöka minnas, hur de kan ta anteckningar, sammanställa information och sammanfatta innehållet i det de precis har lyssnat på. Eleverna kan öva på att sammanfatta innehållet i en podd på ett lockande och säljande sätt, både med ord och bild. Bra träning i momentet att kombinera olika media.  

Nedan hittar du förslag på podcasts att använda i undervisningen:

SR poddpaket 9-13 

Först ut vill vi tipsa om Sveriges radios poddpaket för åldrarna 9-13. SR har här samlat ihop olika klipp och berättelser under olika teman, såsom Kompispaketet, Sommarpaketet, Humorpaketet och Läskiga paketet. Dessa paket ger stor mängd lyssnarglädje och inspirerar till fortsatt läsning, eftersom de innehåller utdrag ur böcker som eleverna sedan vill läsa vidare. Längden på paketen varierar från 30 till 70 minuter.

Novellklubben i Barnkanalen

Träna hörförståelse och öva på strategier för att minnas och återberätta utifrån dessa noveller. Diskutera texttyp och stilistiska drag.

Noll Koll

Underhållning för barn. Undervisning för vuxna. Två 12-åringar förklarar olika ungdomstrender för Josefine Craaford, t.ex. Snapchat, Fortnite och Man’s Not Hot.

I klassrummet kan ni lyssna på podden och sedan diskutera: Håller eleverna med om killarnas beskrivningar och åsikter? Nästa steg blir att eleverna själva gör ett eget avsnitt där ni pratar om något som trendar och är populärt. Hur behöver man förbereda sig för att prata om t.ex. ett spel eller en Youtuber?

Superpodden

Lyssna på P3:s roliga dramaserie Superpodden, om Delia och Chloe som startar en podd för att redovisa ett skolarbete. Tjejerna är inte mobbade, men de beskriver sig som “osynliga” i klassen. De är dock ensamma tillsammans – och dessutom har de iPhonefunktionen Siri som sällskap. Sedan blir de signade av P3 och på den vägen är det… På ett humoristiskt sätt pratar tjejerma om ditten och datten, samtidigt som lyssnaren guidas genom podcastens format och dos and don’ts. Varje avsnitt är 15 minuter långt. I klassrummet kan ni diskutera vad tjejerna gör bra och vad som kan bli bättre? Kanske inspireras klassen till att göra en podcast om sin skola.  Denna podd är en bra startpunkt när klassen ska börja med att göra egna podcasts.

Podden i undervisningen – eleverna spelar in

En podcast är i princip som en muntlig redovisning där läraren och/eller eleverna kan bestämma innehåll. Eleverna tränar sig i att disponera ett tal, göra manus och förbereda stödord. Med hjälp av digitala verktyg spelar de in sin podd och kan sedan redigera den och kanske komplettera med musikjingel, omslagsbild och säljtext. I samband med skapandet av podd passar det att ha en diskussion kring kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt till medier och internet.

Förslag till användningsområden:

  • Redovisningsmetod vid ett temaområde. Presentera fakta och diskutera.
  • Öva intervjuteknik samt hur man sammanfattar och återger information. Genomför intervjuer och presentera den intervjuade. Sammanfatta intervjun i slutet.  
  • Reflektera över saker i elevernas vardag, t.ex. värdegrundsfrågor.
  • Omvandla en faktatext till ett samtal. Vilka frågor ger de svar man vill ha?
  • Prata om litteratur: Boksamtal och läsprojekt. Inspireras av projektet Litteraturpodden.
  • Spela in radioteater. Skriv en berättelse och läs in.
  • Skapa ett ramprogram till en faktaredogörelse, intervju eller berättelse. Hur kan dessa element vävas ihop?
  • Gör en omslagsbild till podcasten, gärna kvadratisk. Använd t.ex. Canva eller Pixlr. 
  • Förbered en säljtext som ska locka folk till podden.

Att spela in podcast

Som sagt, att spela in en podd kan både vara enkelt och billigt, eller mer avancerat och dyrt. I skolans världs röstar vi på enkelt och billigt… Därför kan vi rekommendera Soundtrap till Chromebook, som i gratisversionen låter dig arbeta med upp till fem projekt åt gången. Här kan du både spela in tal, redigera, använda flera ljudspår och lägga på musik.

Tänk på följande moment:

  • Bestäm tema och innehåll.
  • Skriv manus. Öva.
  • Skapa en studio, gärna med mycket textilier – eller en kasta en filt över eleven…
  • Spela in talet: Använd gärna mikrofon (mobilhörlurar med mikrofon fungerar). Ha ingen tystnad. Koppla ur Chromebookens strömsladd (så undviker du störningar). Lyssna på inspelningen i hörlurar, eftersom de flesta lyssnar på pod i hörlurar.
  • Redigera och lägg till fler spår. Instruktionsfilmer finns här.
  • Att publicera och sprida podcasten kan diskuteras med eleverna (fördelar, nackdelar, vem kan lyssna, hur sprider man information till många, upphovsrätt o.s.v.), men är inte att rekommendera med tanke på den kommande GDPR-lagen. Eleverna kan dela podcasten via en icke-nedladdningsbar länk (giltig i 7 dagar) eller så kan eleven spara sin podd som MP3-fil på din Drive.  

Centralt innehåll i svenska åk 4-6

I det centrala innehållet för åk 4-6 ingår följande punkter som kan behandlas i arbetet med poddar:

  • Lässtrategier för att förstå och tolka texter från olika medier samt för att urskilja texters budskap, både de uttalade och sådant som står mellan raderna.
  • Berättande texter och poetiska texter för barn och unga från olika tider, från Sverige, Norden och övriga världen.
  • Språkliga strategier för att minnas och lära, till exempel tankekartor och stödord.  
  • Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad och språkliga drag.
  • Skapande av texter där ord, bild och ljud samspelar, såväl med som utan digitala verktyg.
  • Muntliga presentationer och muntligt berättande för olika mottagare, om ämnen hämtade från vardag och skola.
  • Stödord, bilder, digitala medier och verktyg samt andra hjälpmedel för att planera och genomföra en muntlig presentation.
  • Texter som kombinerar ord, bild och ljud, till exempel webbtexter, spel och tv-program. Texternas innehåll, uppbyggnad och typiska språkliga drag.
  • Skillnader i språkanvändning beroende på vem man skriver till och med vilket syfte, till exempel skillnader mellan att skriva ett personligt sms, ett inlägg i sociala medier och att skriva en faktatext.
  • Ansvarsfullt agerande vid kommunikation i digitala och andra medier och i olika sammanhang.

Vidareläsning/-lyssning

Jenny Edvardsson, Årets svensklärare 2017, som arbetar med podd i undervisningen, både för att själv inspirera elever att läsa och prata om litteratur och för att eleverna ska lära sig skapa podd. Läs mer här http://jennypawendes.blogspot.se/2018/03/att-spela-in-podd-med-elever-eller.html

Uppdaterat: Jenny Edwardsson har den 27 april 2018 skrivit om hur det går att dela poddar via en webbplats med länk till drive. Läs mer här.

Lärlabbet om Olika bedömningsunderlagTema: betyg och bedömning. Det finns fler former av underlag än det skriftliga. Muntlig redovisning, grupparbeten, filmproduktion, blogg, podd och så vidare. Hur bedömer du som lärare dessa underlag?

Läs mer om uttrycket prosumentWikipedia och i Det är bara att Googla ( Filippa Mannerheim, Katarina Fast Ehrlén, 2018, Sanoma Utbildning)

Fler tips om podcasten i klassrummet ger Skolspanarna.

Didaktorn – lärarpodden på URskola. Smalt, nördigt och viktigt. 

SR poddpaket för åldrarna 3-8

 

Hör gärna av er till oss på AV-Media om ni vill veta mer om podcasts.

Följ oss gärna på Facebook om du inte vill vill missa något! AV-Media Trelleborg

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  • Om

    Hej och välkomna till Pedagog Trelleborg! En blogg för och av pedagoger Trelleborgs kommun (samt alla andra) om allt det där som kretsar kring och om pedagogik och teknik. Sidan drivs av AV-Media och skolbibliotekariepoolen. Kontakt: av-media@trelleborg.se