Kameraövervakning, ansiktsigenkänning och integritet i skolan

Photo by Niv Singer on Unsplash

Lagom till att de första övervakningskamerorna sattes upp i London för 25 år sen har tekniken utvecklats så mycket att vi nu har möjlighet att också automatiskt identifiera vilka som syns på kamerabilderna med hjälp av ansiktsigenkänningsteknik. Kina hävdade i dagarna att deras kameraövervakningssystem med avancerad ansiktsigenkänning lyckades identifiera en efterlyst i ett publikhav på 60 000 personer vid en popkonsert. Kina bygger nu världens största system för kameraövervakning och har redan nu runt 170 miljoner övervakningskameror installerade. När tekniken nu blivit så avancerad att den kan identifiera människor i ett publikhav och mängden övervakningskameror ökar öppnar det upp för intressanta diskussioner om personlig integritet och datasäkerhet. Är det ett problem att vara övervakad överallt?

Uppslag och material

  • Lyssna på avsnittet av P3-serien Dystopia med Jack Werner och Anna Davour som diskuterar hur övervakningen ser ut i Sverige och Kina och vilka risker som kan finns med den allt mer sofistikerade övervakningen. Programmet lär öppna upp för en mängd olika frågor och infallsvinklar till diskussioner.
  • Titta på det korta klippet från när deltagarna på en övervakningskamerakonferens blir filmade av demonstranter. Vad vill organisationen DFRI? Vad har dom för invändningar mot kameraövervakning? Vilka är politikernas argument?
  • Den så kallade ”knarkrondellen” i Malmö där langare samlades för att sälja narkotika fick tillstånd att kameraövervakas, vad fick det för effekt? Diskutera gärna innan och läs sen artikeln från Lokaltidningen. Är problemet löst?
  • Se videon från BBCs reportage i Kina där dom får besöka ett av kameraövervakningskontrollrummen. Diskutera om det är problematiskt att staten i princip hela tiden kan identifiera vem och var du är?
  • UR-serien Big Cities avsnitt Övervakad på gott och ont handlar om England och London i synnerhet som har en mängd övervakningskameror. Se den korta filmen med eleverna och diskutera.
    • Citat från filmen: ”Övervakningskameror stör mig inte. De höjer säkerheten. Har man inget att skämmas för så är de inte ett problem”, och: ”De inkräktar på privatlivet men gör oss tryggare, så de är bra”. Detta är en typ av argument man ofta känner igen, hur resonerar dom? Stämmer det? Håller eleverna med?
    • Var blir eleverna filmade? Upplever dom det som problematiskt? Vet dom vem som filmar? Hur skulle dom känna om kameratekniken direkt kunde se vem den var med hjälp av ansiktsigenkänning?
    • Scotland Yard berättar att dom är rätt så framgångsrika i att identifiera folk som begår brott och som blir fångade på kamerorna, men varför begår människor brott om de vet om att det finns kameror där? Varför förhindrar inte kameror brott?
    • Kan de hitta exempel på brott som lösts med hjälp av kaneraövervakning i Sverige?
    • Tycker polisen att frågor om integritet är viktigt?
    • Vad vill organisationen Big Brother watch? Vad har dom för argument mot kameraövervakning?
    • Varför menar forskaren att det är viktigt att man vet vad filmerna används till?
  • Webbstjärnan har ett arbetsmaterial kring integritet där man kan hitta uppgifter och övningar väl relaterade till frågan.
  • Överkurs: Läs och diskutera vad Nomineringskommittén skriver om elever, skolor och integritet i kartläggningen Hur står det till med den personliga integriteten?

Relaterat centralt innehåll

Samhällskunskap 7-9

  • Möjligheter och risker förknippade med internet och digital kommunikation samt hur man agerar ansvarsfullt vid användning av digitala och andra medier utifrån sociala, etiska och rättsliga aspekter.
  • Demokratiska fri- och rättigheter samt skyldigheter för medborgare i demokratiska samhällen. Etiska och demokratiska dilemman som hänger samman med demokratiska rättigheter och skyldigheter, till exempel gränsen mellan yttrandefrihet och kränkningar i sociala medier.
  • Rättssystemet i Sverige och principer för rättssäkerhet. Hur normuppfattning och lagstiftning påverkar varandra. Kriminalitet, våld och organiserad brottslighet. Kriminalvårdens uppgifter och brottsoffers situation.
  • Digitaliseringens betydelse för samhällsutveckling inom olika områden, till exempel påverkan på arbetsmarknad och infrastruktur samt förändrade attityder och värderingar.

Religionskunskap 7-9

  • Vardagliga moraliska dilemman. Analys och argumentation utifrån etiska modeller, till exempel konsekvens- och pliktetik.
  • Etiska begrepp som kan kopplas till frågor om hållbar utveckling, mänskliga rättigheter och demokratiska värderingar, till exempel frihet och ansvar.

Teknik 7-9

  • Säkerhet vid teknikanvändning, till exempel lagring och skydd av data.
  • Konsekvenser av teknikval utifrån ekologiska, ekonomiska, etiska och sociala aspekter, till exempel i fråga om utveckling och användning av biobränslen och krigsmateriel.

 

__

 

 

 

 

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  • Om

    Hej och välkomna till Pedagog Trelleborg! En blogg för och av pedagoger Trelleborgs kommun (samt alla andra) om allt det där som kretsar kring  pedagogik och teknik. Sidan drivs av AV-Media och skolbibliotekariepoolen. Kontakt: av-media@trelleborg.se

    Allt material licensierat under Creative Commons om inte annat uppges.