Cambridge Analytica, Facebook och integritet – Lite uppslag att använda i klassrummet

Bildresultat för cambridge analytica logo pngMan har inte kunnat missa rapporteringen om skandalen kring företaget Cambridge Analytica, Facebook och datainsamling de senaste veckorna. Men vad är det då som har hänt? Hur skulle vi kunna använda denna händelse för att diskutera frågor kring integritet på (och utanför) nätet med eleverna, Facebooks genomslag och påverkan, säkerhet på nätet och en mängd relaterade frågor?

 

I ämnet Svenska 7-9 har vi t.ex. det nya centrala innehållet:

  • Etiska och moraliska aspekter på språkbruk, yttrandefrihet och integritet i digitala och andra medier och i olika sammanhang.

I Teknik 7-9 har vi relevant innehåll i form av:

  • Internet och andra globala tekniska system. Systemens fördelar, risker och begränsningar.
  • Säkerhet vid teknikanvändning, till exempel lagring och skydd av data.

Vad har hänt?

Cambridge Analytica är ett brittiskt analysföretag som jobbar mycket med regeringar, partier och andra politiska organisationer. Företaget jobbar med datautvinning, det vill säga att samla in en mängd uppgifter om en mängd människor för att sen kunna sammanställa och analysera dessa på olika sätt och sen använda denna data för att påverka. Att samla in data om en och skicka ut riktad reklam är ju en av Facebooks affärsmodeller, varför blev det då en sån skandal kring Cambridge Analytica? En av anledningarna är att företaget också samlade in en massa andra människors persondata och upp till 50 miljoner människors data och information har samlats in på ett oetiskt sätt.

Hur gick det till?

  1. 32 000 personer personer gjorde ett betalt politiskt personlighetstest. De var tvungna att logga in på Facebook för att kunna genomföra det.
  2. Testet samlade också in personlig information från Facebook-kontot tillsammans med information om ens vänner.
  3. Testresultaten kombinerades med information från Facebookprofilerna för att skapa detaljerade bilder över personerna.
  4. Personerna mottog sen personaliserad politisk reklam som passades just deras personligheter.

Det har sen uttryckts oro över att företaget lyckats påverka delvis det amerikanska valet och Brexit-utfrågningen även om folk är oense om hur mycket de egentligen kunnat påverka. Agenda sammanfattar också skandalen pedagogiskt i introduktionen (tre första minuterna) till en diskussion med digitaliseringsminister Peter Eriksson. Vill man ha en ännu lättare förklaring fungerar ett klipp från Lilla Aktuellt också alldeles utmärkt. I videon från BBC nedan förklaras det än mer genomgående och pedagogiskt hur data sen användes för att påverka det amerikanska valet (dock på engelska).

I och med skandalen kring detta och oron över Facebooks makt blev Mark Zuckerberg kallad till ett fem timmar långt förhör av de amerikanska senatorerna.

Uppslag till frågor och uppgifter

  • Hur stort genomslag har Facebook? Hur många människor använder Facebook?
    • Kolla på statistiksidan Alexa för att se hur populär sidan är i världen? Hur lång tid besöker människor sidan i genomsnitt? På vilken plats ligger Facebook på den svenska topplistan?
    • Hur många av jordens befolkning är medlemmar på Facebook? Kolla t.ex. Wikipedia för att ta reda på hur många som använder tjänsten.
    • Vilka andra digitala tjänster äger Facebook (Instagram, WhatsApp, Messenger)
  • Låt eleverna själva inventera vad det är för saker dom delar med sig om sig själva på deras sociala medier?
    • Finns det information där som de inte hade velat att deras föräldrar, lärare, far- och morföräldrar hade känt till?
    • Hur mycket vet de sociala nätverken om dem som personer?
  • Varför delar en mängd människor med sig av en massa information i sociala medier? Exempelvis namn, var man bor, skolor man gått på, var man jobbar, vad man gillar, saker man ska göra, vilken partner man har, var man har varit, hur man ser ut, vilka ens kompisar och föräldrar är, vilken politisk uppfattning man har osv.
    • Diskutera vad integritet är. Vilken typ av information hade eleverna inte velat att företagen kände till om dem?
  • Går det att enkelt hitta vad SnapChat, Instagram, Facebook osv. sparar och delar vidare om dem? Står det beskrivet någonstans i tjänsterna?
    • Brukar dom läsa avtalen innan dom godkänner appen/tjänsten?
  • Är det ett problem att Facebook är så gigantiskt stora och har så mycket information om människor. Vad skulle de kunna använda denna makten till?
    • Spekulera fritt! Vad skulle du kunna göra om du hade all denna information om så stor del av världens befolkning?
  • På Facebook och andra sociala medier förekommer det en mängd hot, kränkningar och rasism. Har företaget något ansvar för att reglera och ta bort sådant? Eller är det upp till dess medlemmar att bete sig schysst?
    • Vad tycker Facebook om problemet: ”Senator Coons asks a good q: why does Facebook shift the burden of reporting bad/hateful/discriminatory content to users? Zuckerberg refers to the ”sheer volume of content” on the platform. Essentially: we’re too big to handle it ourselves.” (Kevin Roose)
  • Vet eleverna vad en cookie är? Känner dom igen att dom brukar få upplysningar på sidor att sajten använder cookies? Läs mer exempelvis här och diskutera om tredjeparts-cookies kan vara problematiskt.
    • Installera chrome-tillägget Redmorph och använd deras funktion spyderweb och visualisera hur mycket information som skickas vidare från din dator till andra när man besöker olika sidor.
  • Hur mycket vinst har en användare genererat åt Facebook?
    • Deras vinst delat med antal medlemmar
    • Om man istället skulle betala denna summa för att få använda tjänsten och vara helt privat och slippa reklam, hade människor gjort det?
  • Vad betyder citatet från utfrågningen nedan? Vad vill senator Durbin säga med frågan?
    • Senator Durbin asks Zuckerberg if he’d be comfortable sharing the name of the hotel he stayed in last night. Zuckerberg: ”Uh……no.”Durbin: ”That might be what this is all about: your right to privacy.”
  • Om nu en massa människor är bekymrade över Facebooks och andra sociala medier storhet, Facebook är ju i princip ett monopol, varför använder dom inte andra tjänster? Måste man använda just Facebook?
  • Överkurs (gymnasiet): Läs och diskutera Rasmus Fleischers debattartikel Facebook är ett farligt vapen i fel händer.

Vidareläsning/fortbildning

Hur tjänar Facebook pengar?

Cambridge Analytica-skandalen förklarad

Faktagranskning av Mark Zuckerbergs uttalande i senaten

12 saker alla borde känna till om teknik

Mer om utfrågningen från Bloomberg

UR-serien Bella loggar in berör relaterade frågor bra

Följ oss gärna på just Facebook om du inte vill vill missa något! AV-Media Trelleborg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  • Om

    Hej och välkomna till Pedagog Trelleborg! En blogg för och av pedagoger Trelleborgs kommun (samt alla andra) om allt det där som kretsar kring och om pedagogik och teknik. Sidan drivs av AV-Media och skolbibliotekariepoolen. Kontakt: av-media@trelleborg.se