Kill that illuminati shit – Konspirationsteorier i skolan Del 1

”Thats why i put the k to it, because the niggas is telling me about this illuminati shit while i was in jail. Like the diamonds and all that. Thats another way to keep your self esteem low, that another way to keep you unconfident. And I’m putting the K because I’m killing that Illuminati shit! Trust me, if these motherfuckers wanted to kill you, why the fuck they gonna tell Farrakhan, why they gonna tell the Nation of Islam, why they gonna tell this nigga in jail about the plan. How does he know? How did it leak to him? Who told him?” (2Pac om Illuminati)

9/11 var iscensatt av den amerikanska regeringen, månlandningen var fejkad, 2Pac och Michael Jackson lever, klimatförändringarna är en bluff, nazisternas förintelseläger existerade inte, världens media styrs av judar och Illuminati kontrollerar i hemlighet världen. Är detta teorier du känner igen? Alla dessa är exempel på  konspirationsteorier som, framförallt på internet, sprids och diskuteras. Känner ni igen några från era klassrum? Det borde ni göra med tanke på hur många svenskar det är som tror på olika typer av konspirationsteorier. Enligt Metro och Yougov är det nästan 50 procent av svenskarna som tror att det finns hemliga, icke-statliga, sällskap som är så mäktiga att de kan kontrollera den politiska utvecklingen i olika länder. I dessa tider av diskussioner om faktaresistens, filterbubblor och politisk påverkan av trollfabriker kan konspirationsteorier vara en fruktsam ingång till att diskutera viktiga saker som hur man kan veta saker, vad evidens är och hur källkritik fungerar.

Detta inlägg är tänkt att vara en första del kring hur man kan jobba med konspirationsteorier i skolan med utgångspunkt i den reviderade läroplanen och dess skrivningar kring källkritik, informationssökning och mediekunskap. Konspirationshistorier är kittlande och en tacksam, enkel förklaring kring hur världen ser ut som den gör, vilket gör att den attraherar många. Vår globala värld av idag är komplex och svår att förstå och där fyller teorierna kanske behovet av ett enkelt allomfattande svar? Konspirationsteorier kan fylla samma roll som religion:

  • Den ger en förklaring av vad som sker omkring oss. Där finns en mening i kaoset.
  • Det finns auktoriteter som förklarar vad som är den ultimata sanningen, något att tro på även om man inte kan validera giltigheten i påståendena.
  • Som troende blir du en utvald. Du är liten själv, men du hör till en grupp som har förstått sanningen. Och du får en uppgift. (Med myter som vapen)

Vad är Illuminati?

Begreppet Illuminati är det mycket möjligt att du stött på i ditt klassrum då det är extremt vanligt förekommande i populärkultur idag, från Dan Browns miljonsäljande böcker, till filmer, datorspel och att youtubers diskuterar det. Illuminati var ett hemligt sällskap som verkade för att sprida upplysningens ideal mellan 1776 och 1785. Medlemmarna försökte nå sitt mål genom att infiltrera andra grupper såsom t.ex. Frimurarna. När kurfurste av Bayern,  Karl Theodor, bannlyste hemliga sällskap upplöstes gruppen och mytbildningen kring deras verksamhet kom igång relativt snabbt efter det. Teorier om att de låg bakom den franska revolutionen spreds redan 1797. Ett år senare skrev George Washington ett brev där han uttryckte sin lättnad över att sällskapet inte verkade i USA. Gruppen har sedan fört en tynande tillvaro i populärkulturen för att puttra upp till ytan då och då. I mitten av 70-talet dök sen Illuminati-trilogin av Robert Shea och Robert Anton Wilson upp och blåste nytt liv i tankarna kring hemliga ordnar och världsherravälde för att därefter bli en stapelvara-kliché i film och musik. En lite mer uttömmande sammanfattning hittar du till exempelvis här och en mer underhållande variant här.

Hur skulle man kunna jobba med konspirationsteorier i skolan? Nedan försöker jag sammanställa någon sorts arbetsordning som skulle kunna fungera för vilken typ av konspirationsteorier som helst.

Förförståelse

Visa den klassiska bilden på det allseende ögat, Illuminatis symbol, och fråga eleverna om de känner igen den och vad det är. Någon av dem lär nämna Illuminati. Låt dem sen i t.ex. Padlet, på tavlan eller ett delat dokument skriva ner vad de vet om ämnet. Deras funderingar här lär ju öppna upp för en del intressanta diskussioner!

Du som lärare har mycket på att vinna på att vara lite påläst innan så att du undviker att landa i jobbiga diskussioner om diverse detaljer. Många barn, och framförallt vuxna, som tror på diverse konspirationsteorier är extremt pålästa på ämnet och kommer ofta med påstående och ”bevis” som kan vara svåra att bemöta. Längst ner i inlägget finns resurser för vidareläsning, inspiration och fortbildning. Var noggrann att presentera Illuminati och andra konspirationsteorier som myter för att undvika att förstärka eventuella redan troendes världsbild. Läs gärna mer här om debunking av myter.

Vad är Illuminati?

Titta på youtubern Lea Wallins video om Illuminati där hon listar ”10 SKRÄMMANDE fakta…” tillsammans i klassrummet. Teorierna hon för fram är representativa för mycket av det som florerar kring gruppen på nätet och kan tjäna som en lagom lång introduktion till ämnet.

Videon lär ge uppslag till en mängd spännande diskussioner. Låt eleverna räkna hur många av hennes punkter de hade hört talas om innan. Inventera svaren.

Lea säger precis i början ”Undra om alla dessa ledare kommer att döda mig när jag har publicerat denna video”, vad menar hon med det?

Leas 10 ”fakta” och förslag på frågor att diskutera kring dessa

  1. Vad är Illuminati? ”En grupp människor som vill leda världen i ett slutet styre, de vill kontrollera allt och alla
    1. Vad betyder detta? Enligt vem? Hur vet hon detta?
    2. Varför vill de kontrollera världen? Vad ska de göra med sin kontroll?
    3. Varför presenterar hon inte att det är myter hon pratar om? Tror hon verkligen på det?
  2. Illuminati startade för flera hundra år sen men stängdes ner 1780. ”Men det fortsätter ju leva kvar än idag, eller?
    1. Tror hon att Illuminati lever kvar? Vad menar hon med sitt ”eller”?
  3. Idag så sägs det att Illuminatis högkvarter ligger under Denvers flygplats.” Denvers märkliga flygplats har varit i centrum för diverse bisarra teorier sen den öppnades 1995, läs mer här och här.
    1. Om man nu ska bygga sitt hemliga högkvarter någonstans, varför väljer man då ett ställe som innehåller mängder med märklig konst som går att tolka på olika sätt och som var omtalat redan innan det var färdigställt?
    2. Vem säger detta? Presenterar hon någon sorts bevis för sitt påstående?
    3. Hon uppmanar sina tittare att kommentera vad de tror och tycker kring detta i kommentatorsfältet. Har man någonting att tycka till om? Har vi fått tillräckligt med information för att kunna tycka något i frågan?
  4. Om du söker på Illuminati baklänges så kommer du kopplas till NSA”. NSA är amerikanska säkerhetsmyndigheten och också en vanligt förekommande organisation i diverse konspirationer.
    1. Låt eleverna testa på sina datorer? Första träffen på Google lär helt riktigt vara NSA. Det går också att skriva itanimulli.com och få samma resultat.
    2. Varför skulle en hemlig organisation lämna sådana här tydliga ledtrådar till sin existens?
    3. Hur kan det annars komma sig? Anledningen är enkel. Någon har registrerat webbsidan med Illuminati stavat baklänges och skapat en så kallad redirect till NSAs sida som ett skämt (en redirect är att man skickas vidare någon annanstans). Läs mer på Snopes. Detta får man reda på vid en enkel googling, varför har inte Lea gjort detta innan hon postade en video om saken?
  5. Trots att det finns en hel del videos på Youtube som är typ den enda informationskällan man kan få tag på information om Illuminati så är det ingen som egentligen vet vad som pågår inom Illuminatis kretsar. Illuminati har kontakter överallt. I USAs regering, i Vatikanstaten, alla medieföretag, Hollywood. Alltså överallt. De har grenar överallt. Och varför? För att kunna tysta ner att de vill ta över världen så att hemligheten kan bevaras.
    1. Den intressanta frågan kring den här typen av resonemang är ju hur då en mängd människor ”vet om” den hemliga organisationen. Är det rimligt att en påstådd hemlig organisation sprider en mängd ledtrådar om sin verksamhet runt sig? Är det troligt att den kan vara hemlig med så många initierade?
    2.  Hur många träffar får eleverna om de söker på Illuminati på Youtube och Google? Hur går det med organisationens hemlighetsmakeri?
  6. Lea påstår dessuta att de som tror på Illuminati tror att organisationen har lönnmördat Michael Jackson och 2Pac samt ligger bakom 9/11.
    1. Vad tror hon? Hon säger ”Om det nu är sant så är det fruktansvärt?” Vad betyder det? Videon heter ju 10 skrämmande fakta om Illuminati, är detta fakta?
    2. Hur vet hon då det?
  7.  12 miljoner amerikaner tror att toppledarna i världen är ödlor, säger Lea. Detta är en av konspirationsteoretikern David Ickes kända teorier som på något märkligt sätt fått fotfäste.
    1. Var kommer hennes siffra på 12 miljoner från?
    2. Att många människor tror något, gör det en sak sann (eller sannare)?
    3. Har eleverna hört talas om ödleteorin innan?
  8. Angående pyramiden och ögat: ”Dom vill ju ha en hierarki och leda alla och ögat betyder att de ser allt”. Många kändisar gör triangelsymbolen med handen, men varför? ”Är det märkligt att de gör denna symbolen?
    1. Igen: Varför skulle medlemmar i en hemlig organisation som vill styra världen berätta för världen att de är medlemmar? Är inte det lite märkligt?
    2. På temat: Vad säger dessa ”bevis” för organisationens existens
  9. Det finns mycket påstående om Illuminati. ”Ett av dem är riktigt creepy om det är sant och det är att Illuminati gör kloner av kändisar”.
    1. Varför skulle Illuminati göra kloner av kändisar?
    2. Vad bevisar videoklippen hon lägger in?
    3.  Vad har hon valt för typ av musik till klippen? Varför har hon valt den typen av musik?
    4. Det finns inga svar och jag har inte så mycket kött på benen” Varför heter du videon som den gör? Vad tror hon egentligen?
    5. Låt eleverna få klura ut någon bra anledning till att Illuminati skulle klona kändisar. Läs mer om fenomenet här.
    6. Jag söker bara runt lite om Illuminati på nätet”. Finns det något problem med att alla kan publicera vad som helst på nätet? Hur ska man kunna avgöra om något är sant och falskt. Här är ju en bra ingång till att diskutera källkritikens grunder (första och viktigaste källkritiska frågan: Är det rimligt?)
  10. Det är väldigt vanligt i musikvideos att Illuminati visar sig”.
    1. Har eleverna mött den här typen av påstående innan?
    2. Varför skulle de skicka ut sina hemliga budskap i musikvideos?

Vidare om konspirationer

Förslag på vidare diskussionsfrågor och uppgifter:

  • Vad är egentligen en konspirationsteori?
    • Statens Medieråds definition: ””En konspirationsteori är en ofta fascinerande hypotes eller teori om en sammansvärjning som går ut på att en grupp med mycket eller viss makt försöker få ännu mer makt. Några andra har upptäckt detta och vill nu avslöja sanningen. De kallas för konspirationsteoretiker.”
  • Hur vet man att något är sant? Räcker det att påstå något?
  • Finns det någon fara i att tro på konspirationsteorier eller dela dem vidare?
    • Vem tjänar på att t.ex. Illuminati-teorin sprids?
  • Är det viktigt att vara skeptisk till saker man ser och hör?
  • Varför är det så många som uppskattar denna typ av teorier?
  • Vilka andra typer av konspirationsteorier har de stött på?
    • Har de fått ta del av konspirationsteorier på deras sociala medier?
    • Inventera konspirationsteorier på nätet med hjälp av Google och Youtube. Vilken är den dummaste/märkligaste de hittar?
  • Låt eleverna två och två välja varsin av Leas punkter och låt dem försöka hitta mer information kring påståendet:
    • Vilka är första träffarna på Google om man söker på något?
    • Är källorna de hittar tendensiösa eller trovärdiga? Använd gärna Skolverkets källkritiska checklista
  • Hur får man så många människor som måste vara inblandade att hålla tyst  om konspirationen?
  • Kolla på lärarhandledning till UR-serien Conspiracy för mer uppslag
  • Vilken typ av träffar får man om man googlar eller söker på Youtube på Illuminati? Länkar/videos som är skeptiska eller som tror på teorin? Läs mer om Youtube och konspirationer.
  • Låt eleverna själva skapa sin egna konspirationsteori:
    • Vad har den för mål?
    • Vilken är dess historia?
    • Vilka oförklarligheter/händelser i historien är konspirationen ansvarig för?
    • Vad har den för logotyp?
    • Hur skulle de gå tillväga för att sprida den och få folk att tro på den?
  • Vill man jobba vidare med ämnet kan man kolla på UR-serien Conspiracy om just Illuminati och andra konspirationer

Diskutera kommentarerna nedan tagna från Leas video, har dom rätt eller fel, håller deras argument? Är det någon som är källkritisk?

Resurser

Statens medieråds material om konspirationsteorier. Matnyttigt för pedagoger!

Med myter som vapen är organisationen Expos handbok om konspirationsteorier och hur de kan bemötas i skolans värld.

Så jobbar du med konspirationsteorier i klassrummet – en artikel ur Skolvärlden.

Ett samtal mellan tre lärare om alternativa fakta och inte minst konspirationsteorier från Lärarnas Riksförbund

Snopes samling och debunking av diverse konspirationsteorier

Slutligen

2Pac-citatet i början kommer från vad man tror är hans sista intervju innan han blev mördad. Efter hans död släpptes albumet The Don Killuminati: The 7 Day Theory och teorier om att han hade blivit mördad av Illuminati eftersom han hade pratat om organisationen fick snabbt fotfäste. Vad 2Pac menade var ju dock att prat om Illuminati var löjeväckande och tog energi och fokus från att diskutera viktigare samhällsfrågor.

Följ oss på Facebook om du inte vill vill missa något! AV-Media Trelleborg

2 Kommentarer

  1. Hej Pedagog Trelleborg. Kul läsning och kul att ni tacklar ett viktigt ämne (kritiskt tänkande/källkritik). Min erfarenhet är dock att om inte arbetet görs riktigt-riktigt bra så riskerar det att bli kontraproduktivt så jag manar till försiktighet för de som inte är mycket inlästa. Varje arbete om Illuminati eller andra foliehattsteorier drunknar i den allmänna relativismen som är oändligt material på nätet och eleverna riskerar att gå ifrån arbetet med än fler som har en gnagande känsla av att det finns andra sanningar där ute. En måste verkligen gå på djupet och få eleverna att komma till insikt om de ni inleder artikeln med – varför konspirationsteorier lockar över huvud taget. Men en behöver lägga mycket tid och ge många förklaringar: hur den som letar efter mönster i kaotiska skeden alltid kommer att hitta dessa, skillnaden mellan kausalitet och korrelation, logiska felslut av typen ”fel i ett – fel i allt” etc. En av de metoder som jag upplever som mest framgångsrika i klassrummet är att få eleverna att inse att konspirationsteorier alltid handlar om att hitta avvikelser i vad som uppfattas i den officiella fakta och använda detta som bevis på att händelsen är fel – och med utgångspunkt från detta istället be dem hitta bevis på att konspriationerna faktiskt existerar. Möten från ryska och amerikanska befäl kring hur man ska organisera den påhittade förintelsen. Läckta dokument från NASA där tekniker diskuterar belysningen kring den fejkade månlandningen. Eftersom den sorts bevis ju inte existerar så brukar resultatet bli skralt.

    Tack för att ni tar er an detta – men mana pedagoger till försiktighet. Att gå in i detta utan att vara rejält påläst kan lede till kontraproduktiva resultat.

    • Tack för omsorgsfull och insiktsfull kommentar! Och det stämmer ju allt som du säger, det ÄR ett svårt ämne att diskutera och ta upp i skolan. Jag menar dock att vi måste, att vi inte kan ignorera dessa tendenser och strömningar som snabbt får fotfäste bland elever (och framförallt vuxna). Diskussionen om kontraproduktivitet är intressant och torde kunna diskuteras mer. Om man har jobbat med grundläggande (nät)-källkritik, jobbat med någon sorts grundläggande vetenskaplig metod (hur kan vi veta saker), poängterar att man jobbar med myter och utgår från de logiska absurditeterna i teorierna brukar det fungera bra, utifrån min erfarenhet (då handlade det mest om alternativa förklaringar till 9/11 och sion den vises protokoll, men mekanismerna är ju samma). Alternativet för läraren är ju att bortse från att diskutera och prata om svåra saker med eleverna, jag tror inte det är en fruktbar metod. Min diclaimer och diskussion om att man bör vara relativt påläst innan man tar sig an ämnet borde kanske utvecklats, den länkade expo-handledningen är en bra start för lärarna.

      En annan diskussion värt att fundera på är ju om man kanske ska börja med någon mer löjeväckande konspiration för att få in tänket, t.ex. flat earth, för att sen ta sig an de lite svårare världsomfattande?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  • Om

    Hej och välkomna till Pedagog Trelleborg! En blogg för och av pedagoger Trelleborgs kommun (samt alla andra) om allt det där som kretsar kring  pedagogik och teknik. Sidan drivs av AV-Media och skolbibliotekariepoolen. Kontakt: av-media@trelleborg.se

    Allt material licensierat under Creative Commons om inte annat uppges.