• Pedagog Trelleborg

     

    På Pedagog Trelleborg delar förstelärarna i Trelleborgs kommun med sig av tips, uppslag, kunskap och erfarenheter för att inspirera sina kollegor såväl inom Trelleborgs kommun som i övriga landet. Allt material är licensierat under Creative Commons om inte annat uppges.

Skapa strukturen i Google dokument

När mina egna – och elevernas – texter blir långa och innehåller flera avsnitt och ämnesområden behövs en struktur i texten. Det är relevant att lära eleverna hur de ska skapa struktur i en text, både innehållsmässigt och grafiskt, speciellt när det gäller faktatexter. En del lärare vill dela välfyllda dokument med t.ex. instruktioner, inspirationsbilder, länksamling och goda exempel och då är det naturligtvis gynnsamt att läraren organiserar innehållet på ett tydligt och lätthanterbart sätt. 

Genom åren har jag sett många olika sätt att skapa rubriker i en text, t.ex. genom att stryka under eller göra texten fetstilt eller kanske t.o.m. genom att öka teckenstorleken, men ofta blir det lite godtyckligt och inte särskilt strukturerat. I Google dokument finns enkla sätt att skapa både rubriker och struktur, och ifall du missat dessa så kommer här en beskrivning. 

Du och dina elever kan skapa struktur i ett dokument genom att:

  • Infoga bokmärken och sedan länka till detta bokmärke.
  • Visa dokumentdisposition, vilken får sin struktur av de rubriknivåer du använder i texten.
  • Infoga innehållsförteckning, med eller utan sidhänvisning, vilken får sin struktur av rubriknivåerna i texten.

Nedan en kort instruktionsfilm som visar hur du går tillväga.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *