Vem ska hjälpa barn att orientera i informationsröran? – Vuxna och källkritik

Typiskt ”källkritisk” diskussion i en av många Facebookgrupper av hat-karaktär.

Vi vänder lite på steken här på bloggen och fokuserar på vuxnas källkritiska förmåga ett tag. Om de vuxna i barn och ungas närhet inte kan särskilja falska och äkta nyheter och gladeligen sprider kedjebrev om Facebookhackande italienare eller märkliga rön om cancerforskning: hur ska deras barn lära sig? Monkey see, monkey do osv. Bland äldre barn har 80 % sett vuxna bete sig illa mot andra på nätet, hur många har sett dom ha bristande källkritik? (Friends närrapport 2017)

Informationsmängden ökar hela tiden i ett rasande tempo och vår kompetens, förmåga och vilja att lära oss tolka och granska den måste följa med, tyvärr gör den nog inte det. Novus och Telenor har undersökt svenskarnas (självskattade) källkritiska förmåga i en ny rapport:

  • 38 % brukar kolla upp avsändaren bakom information på internet som dom tar del av när dom inte vet vilka som står bakom
  • 33 % instämmer helt eller delvis i påståendet att dom kan för lite om källkritik för att kunna ta reda på om information (fakta, bilder och filmer etc) som jag tar del av på internet är sann eller inte

Mer från rapporten sammanställt hittar du i sammanfattningen.

Uppenbarligen kvarstår frågan, om barn och unga i stor utsträckning inte kan lära av vuxna i dess närhet så är skolan än viktigare i denna ödesfråga. En grundläggande källkritisk förmåga är en fråga om demokrati.

Internetstiftelsen storsatsar på vuxnas källkritiska förmåga i ett nytt projekt:

Bakom en till synes trovärdig nyhet kan det finnas en hel trollfabrik och bilden som rör upp känslor på sociala medier kan vara tagen helt ur sitt sammanhang. Det krävs mer av internetanvändare i dag än någonsin tidigare. Inför valet storsatsar därför Internetstiftelsen i Sverige, IIS, på att stärka vuxnas digitala kompetens.

– Att kunna söka och värdera information och förstå olika digitala informationsflöden blir allt viktigare. Sverige är på väg in i en valrörelse och då är det extra viktigt att kunna avgöra vem som säger vad och varför. Kan man det minimeras risken att bli lurad eller att sprida vidare information man inte själv kan stå för, säger Björn Appelgren, projektledare på IIS.

Alla tips och artiklar samlas på internetkunskap.se

Följ oss på Facebook om du inte vill vill missa något! AV-Media Trelleborg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  • Om

    Hej och välkomna till Pedagog Trelleborg! En blogg för och av pedagoger Trelleborgs kommun (samt alla andra) om allt det där som kretsar kring och om pedagogik och teknik. Sidan drivs av AV-Media och skolbibliotekariepoolen. Kontakt: av-media@trelleborg.se