Diskutera reklam utifrån elevernas instagramflöde: Ett uppslag till lektionsupplägg

Många av era elevers instagramflöde kommer vara fyllda av så kallade influencers, det vill säga nätkändisar på framförallt Instagram, Youtube och diverse bloggar. Mäktigast på svenska Instagram är:

  1. Joakimlundell
  2. thereselindgren
  3. tovahelgesson
  4. linnahlborg
  5. keyyo
  6. misslisibell

Varför är detta relevant för oss som jobbar inom skolan? Jo, för att när man studerar listorna ser man att många av makthavarna har en väldigt ung publik. Det är dessa människor och deras sociala medier som barn och unga möter dagligen. Vad vill dom? Vad sprider dom för budskap? Alla dessa har tiotusentals följare och en stor påverkan på våra barn och unga. Varför inte göra en undersökning i din klass, vilka tycker dom är viktigast, mest intressanta i sina Instagramflöde? Varför tycker dom det? Låt eleverna (dom som vill) redovisa vilka dom följer som har flest följare. Gör en klassens topplista över klassens favoriter. Försök sätta ett tema på varje, vad är det för typ av innehåll dom har (mode, sport, datorspel osv.)? Skiljer sig pojkarnas och flickornas listor? Är det några som både pojkar och flickor följer?

Diskutera sen om dom har reflekterat hur dessa digitala stjärnor tjänar pengar. Dagens Youtube- och Instagram-stjärnor är det som kallas för influencers och tjänar sina pengar på att göra reklam, mer eller mindre förtäckt och mer eller mindre i konflikt med svensk lagstiftning. Superbloggaren Kissie dömdes i januari för smygreklam. Man rekommenderar en produkt eller tjänst eller har ett vist plagg på sig på en bild. Detta är en växande bransch och kändisarna på sociala medier har ofta ett kontrakt med ett företag som hanterar deras ekonomi och företagskontakter. En liten inblick i världen kan man få av att titta på ett av dessa företags lista över influencers. Till skillnad från den mer traditionella reklamen kan företagen här enkelt se exakt vilken målgrupp dom kommer nå.

I grund och botten handlar ”influencing” om exakt det försvarsministern och Säpo varnat oss för under kommande valrörelse – medvetna påverkansaktioner och fake news i sociala medier. Skillnaden är att det är Kicks som är avsändare och inte KGB. ”Social påverkan” blev sättet att komma runt det växande problemet med att ingen längre litar på reklam som kommer direkt från företag. Så i stället betalar företagen personer som folk verkligen litar på (kändisar) att göra reklam för deras produkter. Såväl formfranska som Louis Vuitton säljs numera via inflytelserika och vackra människors konton i sociala medier. Influencing har blivit normen för all modern marknadsföring.  Och för de vackra och populära har det funnits pengar att tjäna. En influencer med runt 100  000 följare kan ta ungefär 2 000 dollar för att lägga ut en bild. Riktiga kändisar med upp till 20 miljoner följare kan fakturera 13  000 för samma sak. Allt enligt Financial Times som i sin tur förlitar sig på företaget Hopper, som säljer digitala verktyg till förhoppningsfulla instagrammare. (Martin Aagård i Aftonbladet)

Låt eleverna titta igenom sina flöde och se om dom hittar poster som dom tror är smygreklam. Varför tror dom det? Diskutera om det är ett problematiskt sätt att tjäna pengar på eller inte. När dom sysslar med detta så jobbar dom ju med källkritik, väldigt nära deras egen vardag, något som kan vara en tacksam ingång till att diskutera och få in källkritiken som en naturlig del i deras digitala liv.

Titta gärna på relevanta avsnitt av UR-serien Bella loggar in i sammanhanget.

Medierna om Kissiedomen

Kopplingar till centralt innehåll (ett urval):

Bild

Årskurs 4-6:

  • Reklam- och nyhetsbilder, hur de är utformade och förmedlar budskap

Årskurs 7-9:

  • Massmediebilders budskap och påverkan och hur de kan tolkas och kritiskt
    granskas.

Hem och konsumentkunskap

Årskurs 1-6:

  • Skillnaden mellan reklam och objektiv konsumentinformation.

Årskurs 7-9:

  • Reklamens och mediernas påverkan på individers och gruppers konsumtionsvanor

Samhällskunskap

Årskurs 4-6:

  • Informationsspridning, reklam och opinionsbildning i olika medier. Hur
    sexualitet och könsroller framställs i medier och populärkultur
  • Hur man urskiljer budskap, avsändare och syfte i olika medier med ett
    källkritiskt förhållningssätt.

Årskurs 7-9:

  • Mediernas roll som informationsspridare, opinionsbildare, underhållare och
    granskare av samhällets maktstrukturer.
  • Olika slags medier, deras uppbyggnad och innehåll, till exempel en
    dagstidnings olika delar. Nyhetsvärdering och hur den kan påverka människors
    bilder av omvärlden. Hur individer och grupper framställs, till exempel utifrån
    kön och etnicitet.
  • Möjligheter och risker förknippade med internet och kommunikation via
    elektroniska medier.

Följ oss på Facebook om du inte vill vill missa något! AV-Media Trelleborg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  • Om

    Hej och välkomna till Pedagog Trelleborg! En blogg för och av pedagoger Trelleborgs kommun (samt alla andra) om allt det där som kretsar kring och om pedagogik och teknik. Sidan drivs av AV-Media och skolbibliotekariepoolen. Kontakt: av-media@trelleborg.se