Webbinarium om undervisning på fritidshemmen

Skolinspektionen bjuder på webbinarium om fritids klockan 10:00 den 23/2 utifrån deras granskning där de konstaterar att fritidshemmens verksamhet ofta är osynlig på skolorna. Du kan läsa deras granskning här.

Fritidshemmen har sedan 2010 ett tydligt uppdrag att stimulera elevernas utveckling och lärande. Men fritidshemmens undervisning är ofta osynlig i skolans praktik, eftersom många rektorer inte prioriterar styrning och ledning av verksamheten.

Vår övergripande slutsats är att det finns stora möjligheter att stimulera elevernas utveckling och lärande inom ramen för fritidshemmens undervisning, men att dessa möjligheter inte tas tillvara i tillräcklig grad. Det är viktigt för elevernas utveckling att det lärande uppdraget blir tydligt och prioriterat på fritidshemmen.

Under webbinariet kommer Lena Stadler och Hanna Antonsson som utgjort projektledning för granskningen att berätta om granskningens resultat. Du kommer också att ha möjlighet att ställa frågor och få svar från dem och Ingela Aksell från Skolverket.

Mer information kring deltagande.

En kommentar

  1. Hej!
    Bra initiv.
    Fritids prioriteras inte precis som ni beskriver men oftast är från skol personal dvs lärare.
    Oftast är så att verksamheten blir lidande eftersom de anser att det kan vänta, personalen till fritids kan komma senare eller vikarier behövs inte för att det klarar fritids.
    Vi har bra fritids verksamhet men den urhållkas av sådan tankefel.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  • Om

    Hej och välkomna till Pedagog Trelleborg! En blogg för och av pedagoger Trelleborgs kommun (samt alla andra) om allt det där som kretsar kring och om pedagogik och teknik. Sidan drivs av AV-Media och skolbibliotekariepoolen. Kontakt: av-media@trelleborg.se