Analoga och digitala perspektiv i bild

Vi har tidigare skrivit om elever som skapat hus i 3D-animationsappen Tinkercad, och naturligtvis finns det fler användningsområden i skolan för 3D-animering. Nu flyttar vi oss in i bildsalen för ännu ett upplägg där det digitala utvecklar och förtydligar det analoga.

 

Sagas perspektivbilder

Dessa två bilder har samma motiv och är skapade på papper respektive i Tinkercad. Bildläraren på Vannhögskolan i Trelleborg beskriver arbetsområdet så här:

I läroplanen står det under Bildämnet att eleverna ska ges möjlighet att utveckla kunskaper om hur man framställer och presenterar egna bilder med olika metoder, material och uttrycksformer. De ska skapa bilder med digitala och hantverksmässiga tekniker och verktyg. Det har jag försökt smälta samman i den här uppgiften.

 

Eleverna har först fått göra bilder i en-punkts-perspektiv. För att göra en annorlunda bild valde jag att de skulle prova göra en stad sedd underifrån. När bilden var klar fick eleverna återskapa sin stad i Tinkercad-programmet för att kunna vända och vrida på sin stad och se den ur olika vinklar. På så sätt har de fått fördjupa sin förståelse för hur stora deras hus egentligen är (det blev väldigt höga hus för att kunna matcha den tecknade bilden). Den digitala bearbetningen av bilden blev en förlängning av uppgiften och en tydlighet, vilket var givande.

Har du använt digitala verktyg i undervisningen och vill dela med dig av dina erfarenheter, så hör gärna av dig till oss på ulrica.linde@trelleborg.se.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  • Om

    Hej och välkomna till Pedagog Trelleborg! En blogg för och av pedagoger Trelleborgs kommun (samt alla andra) om allt det där som kretsar kring  pedagogik och teknik. Sidan drivs av AV-Media och skolbibliotekariepoolen. Kontakt: av-media@trelleborg.se

    Allt material licensierat under Creative Commons om inte annat uppges.