Veckans vidareläsning: Mobilförbud i skolan?

Mobiler? – Ola Nilsson CC-BY

Nu går debattens vågor höga om mobiler i skolan igen och hängde man med förra gången så känner man igen argumentationen.

Enligt en relativt ny undersökning så tycker en majoritet av den svenska lärarkåren att ett mobilförbud i skolan är bra. En trio svenska läkare publicerar debattartikeln ”Därför borde mobilförbud i skolan vara lika självklart som rökförbud” på SVT Opinion där de sammanfattningsvis menar att mobiler i skolan kommer leda till att:

  • Barnens hjärnor utvecklas negativt
  • Barn kommer bli mer närsynta
  • Psykisk ohälsa, främst bland flickor, kommer att öka
  • Barn kommer bli mer stressade och få sämre självkänsla
  • Uppmärksamheten och inlärningsförmågan kommer att minska
  • Empatistörningar kan uppstå
  • Sömnbrist och psykiska besvär
  • Utelek minskar
  • Språkutvecklingen kan försämras
  • Nätmobbning kommer inte minska

Margareta Rönnberg, professor emeritus i barnkultur svarar deras debattartikel ”Sluta svamla om mobilerna” där hon helt avfärdar deras argumentation. Ett talande citat från ingressen:

Sällan – eller kanske aldrig – har en debattartikel som säger sig bygga på ”den senaste forskningen” varit så renons på kunskaper om den senaste forskningen […]

Margareta går igenom deras argumentation steg för steg och avfärdar forskningen de hänvisar till som gammal och avfärdad. Läs gärna artikeln som svar på de ovanstående påståendena.

Specialpedagogiska Skolmyndigheten, SPSM, uttalar sig om mobilförbud i Skolvärlden och är kritiska till ett mobilförbud i skolan. Stefan Bonn, rådgivare och sakkunnig på SPSM:

– Att förbjuda, som man ofta hör människor förespråka för, tror vi inte är någon lösning. Det borde snarare vara skolans skyldighet att stötta eleverna till att hantera sina telefoner på bästa möjliga sätt. Även utanför skolan, för lärandet fortsätter ju efter skoldagens slut och man kan inte ha en digital regel för skola och en för tiden efter skolan, säger han.

– Telefonen är ett utmärkt verktyg för att hålla ordning och reda på sin dag, för att få text uppläst, att prata i stället för att skriva eller diktering, översättning, med mera. I telefonen finns det otroligt mycket inbyggda möjligheter till att få stöd. Det gäller att hitta möjligheterna och lära sig hanteringen.

Mer läsning om mobilförbud i skolan kan du hitta här:

Micke Gunnarsson – Mobilförbud i skolan skadar våra barn

Telenor – Mobilförbud mer regel än undantag i Sveriges klassrum

Daniel Sandin – Mobilen i skolan – En fråga om framtiden

Joakim Jardenberg – Vuxenvärlden måste ta ansvar för teknikmognaden

Lärarnas tidning – Eleverna gillar mobilförbud i skolan

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  • Om

    Hej och välkomna till Pedagog Trelleborg! En blogg för och av pedagoger Trelleborgs kommun (samt alla andra) om allt det där som kretsar kring och om pedagogik och teknik. Sidan drivs av AV-Media och skolbibliotekariepoolen. Kontakt: av-media@trelleborg.se