Dela-kulturen på Facebook: Stöd, inspiration och samarbete

Breakingpic CCO

Facebook är ett fantastiskt verktyg för oss som jobbar i skolan och oavsett vilket ämne eller årskurs man jobbar i finns det grupper av engagerade lärare att diskutera med och engageras av. Detta är ju ett exempel på kollegialt lärande när det är som bäst. Deltagande i grupper och diskussioner med andra pedagoger är ett exempel på delakulturen som av många lyfts fram som en av framgångsfaktorerna inom skolutveckling.

Nedan hittar ni en på intet sätt komplett lista över skolrelaterade grupper vi hittat på Facebook och det finns säkert en mängd andra som hade kunnat vara med. Grupper där det inte varit någon aktivitet den senaste 30 dagarna har valts bort. Hör gärna av er om vi har missat något! Om man känner att man inte vill delta i sociala medier av någon anledning kan man ju skapa ett lärarkonto där man bara väljer att följa och delta i skolgrupper och inte dela och interagera med någon annan. Vi rekommenderar ju självklart också att ni följer AV-Media Trelleborg för att inte missa något! En del av grupperna hittades genom ett crowdsourcat dokument som ju i sig är ett strålande exempel på delakulturen. Vi tackar Jessica, Magnus, Mats, Fredrika, Cecilia, Annika, Marika och Marie som bidragit med tips. Upptäckte efter publicering att även Ullis skolsida hade gjort en liknande sammanställning och därifrån hämtades också länkar.

Bild

Engelska

Förskola och förskoleklass

Hem- och konsumentkunskap

Idrott

IKT och digital kompetens

Matematik

Musik

NO

Pedagogik och skolutveckling

Programmering

Skolbibliotek

Slöjd

SO/SH

Specialpedagogik

Språk

Svenska, svenska som andraspråk och sfi

Tekniska plattformar

Övrigt

 

En kommentar

  1. Bra lista! Det finns en grupp som är mycket användbar för som heter Grey Of The Day. Så här beskriver den sig
    ”Jag läste i en grupp om formativ undervisning och big five om mikrolektioner, en kort intensiv genomgång varje dag om ett aktuellt ämne och tänkte att detta är något för många fler. Micael Hermansson i Umeå gör detta med sina femmor för att öka engagemang, allmänbildning, lärlust och behålla nyfikenheten. Väldigt många av de övergripande målen i läroplanens första och andra kapitel.
    Micael utgår ofta från en PowerPoint och eleverna antecknar i sina ”Grej of the day-böcker. Läs mer i första inlägget och bjud varandra på idéer om innehåll!”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  • Om

    Hej och välkomna till Pedagog Trelleborg! En blogg för och av pedagoger Trelleborgs kommun (samt alla andra) om allt det där som kretsar kring och om pedagogik och teknik. Sidan drivs av AV-Media och skolbibliotekariepoolen. Kontakt: av-media@trelleborg.se