Veckans vidareläsning: Inspiration för bildämnet

Denna vecka har jag varit med på bildlärarnas nätverksträff för att prata om den digitala delen av ämnet. I detta blogginlägg får ni ta del av tankar och länkar att surfa vidare på.

Inspiration

  • Har du koll på vilka Facebookgrupper som finns i ditt ämne? Hitta annars en kollega/någon som inspirerar dig och se vilka grupper hen är med i.
  • Lilleholmsskolan har en inspirerande webbplats där de visar elevernas alster och beskriver arbetsmetoder. Mycket av arbetet har ett ämnesövergripande upplägg. Här hittar du exempel på hur ett ordspråk resulterar i en målad bild av ett djur som digitalt redigeras in i ett foto: Mitt djur och jag. I Slumpfilmer har eleverna skapat filmer med musik där processen blir en del av konstverket. Här finns mycket att inspireras av!
  • Bildläraren Kristina Rilbe, som även är ämnesspanare på LR:s ämnesbloggar, har en webbplats för sitt arbete med eleverna på Björkhagens skola. Att arbetet är digitalt präglat förstår vi eftersom adressen är http://bildflip.blogspot.se/. Även här finns mycket inspiration!

 

Fomer i Assembly.

  • Gratisappen Assembly tillåter eleverna att skapa vektorbilder med hjälp av form och färg. Appen kan även användas för att hitta former som i exemplet ovan. Följ Assemblyapp på Instagram för mer inspiration.

  • Arbeta med tredimensionell konst både analogt och digitalt, t.ex. en skulptur: Rita på papper, designa i 3D i t.ex. Tinkercad samt skapa sedan i lera eller papier maché.
  • Tips för bildämnet på Resursbanken
  • SLI har en hel program som passar bildämnet, t.ex. serien Artityd (Vi gillar avsnittet Artityd perspektiv om Selfie och självporträtt), serien i tre avsnitt om amerikansk konst och  Ramp höjdare: Teknik och skapande, som visar unga uppfinnare, klädskapare, konstnärer och designer som använder teknik i sitt skapande.
  • För mer information om upphovsrätt: Se Skolverket, LR:s ämnesblogg och Webbstjärnas film.

Digitaliseringen i skolan

Även om kursplanen för bildämnet inte reviderats inför läsåret 2018/19 gällande digitalisering så rör redan en stor del av ämnets mål och centrala innehåll det digitala skapandet. I Skolverkets skrift “Få syn på digitalisering på grundskolenivå” tas följande punkter upp om bildämnet utifrån de fyra huvudaspekterna av digital kompetens:  

Att förstå digitaliseringens  påverkan på samhället
  • Hur bildbudskap utformas i olika medier. Denna förmåga utvecklas genom det egna framställandet av informativa och samhällsorienterade bilder och digital bearbetning av foto/andra typer av bilder.
Att kunna använda och förstå digitala verktyg och medier
  • Skapa med digitala verktyg
  • Framställa och presentera egna bilder m olika metoder, material och uttrycksformer
  • Kommunikativt ämne där digitala tekniker och verktyg är en vanlig uttrycksform för att kommunicera.
  • Exempelvis: Fotografera med lärplatta, använda digitala verktyg för att efterbehandla alster  och designa med 3D
Att ha kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt

Här står ingenting om bild under denna digitaliseringsaspekt, men på träffen tog vi upp att åtminstone denna punkt i det centrala innehållet var aktuell här:

Rättigheter och skyldigheter, etik och värderingar när det gäller bruk av bilder samt yttrandefrihet och integritet i medier och övriga sammanhang

Att kunna lösa problem o och omsätta idéer i handling
  • Utveckla egna idéer i eget skapande. Kreativitet
  • Kan använda medier och digitala verktyg
  • I processer arbeta på undersökande eller problemlösande sätt, t.ex. utforska frågeställningar utan givna lösningar

Skriften i sin helhet kan ni läsa här: “Få syn på digitalisering på grundskolenivå” .

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  • Om

    Hej och välkomna till Pedagog Trelleborg! En blogg för och av pedagoger Trelleborgs kommun (samt alla andra) om allt det där som kretsar kring och om pedagogik och teknik. Sidan drivs av AV-Media och skolbibliotekariepoolen. Kontakt: av-media@trelleborg.se