micro:bot med micro:bit: en första titt

I dom nya läroplanerna som börjar gälla nästa höst finns det en en del skrivningar i det centrala innehållet som behandlar att man ska styra föremål med programmering. I årskurs 4-6 ska man

  • […] styra egna konstruktioner eller andra föremål med programmering

och i årskurs 7-9 ska man bygga egna

  • konstruktioner där man tillämpar styrning och reglering, bland annat med hjälp av programmering.

På marknaden finns det en mängd olika produkter som man skulle kunna använda som t.ex. Blue Bots och Bee Bots för dom fyngre och Lego Educations fina programmeringsbara robotar. Produkter som är bra men som kanske kan vara lite dyra att köpa in klassuppsättningar av. Vi valde att köpa in en kartongrobotbil från Technology Will Save Us för att utvärdera om den skulle kunna vara något för skolan.

Halvvägs genom bygget.

I paketet ingick två hjul, två servomotorer, batterilåda och kablaget som behövs för att koppla ihop allt. Chassit till roboten vek och skar man ihop av boxen komponenterna kom i vilket resulterade i en inte superstadig konstruktion med lite wobblig hjulupphängning. Man skulle lika väl kunna bygga in allt i Lego eller dylikt dock. Instruktionerna för hur man bygger ihop den var föredömligt enkla och pedagogiska och hämtades från deras webbsida. Själva micro:biten som styr roboten ingick inte utan den får man införskaffa på annat håll.

 

Konstnärligt robotresultat

 

När roboten var färdigbyggd så var det dags att programmera den och försöka klura ut hur koden som styr servomotorerna fungerar. Kodexempel hittades också på deras sida och vill man bara testa är det bara att flytta över koden till micro:biten och köra. Det första som testades var att sticka en penna genom roboten och programmera dess körmönster så att den ritade något på ett papper. Det funkade rent teoretiskt men jag gav snart upp för att istället ge mig på att att fjärrstyra roboten genom bluetooth och en annan micro:bit, något som var relativt enkelt och med ett hyfsat resultat även om gyrostyrningen inte riktigt var supereffektiv.

Möjligheterna kombinationen av den programmerbara micro:biten och en robot är stora och jag tror att den här lösningen skulle kunna vara ett alternativ för skolan. Nästa steg: bygga en robot som känner av sin omgivning så att den inte krockar.

Den färdigbyggda micro:boten.

2 Kommentarer

  1. Vi kör med Edison-robotar på högstadiet. Robotarna är robusta och har en mängd sensorer. De kan kombineras med Lego och programmeras på olika vis. Har färdiga kurspaket och kostar runt 300 kronor styck.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  • Om

    Hej och välkomna till Pedagog Trelleborg! En blogg för och av pedagoger Trelleborgs kommun (samt alla andra) om allt det där som kretsar kring  pedagogik och teknik. Sidan drivs av AV-Media och skolbibliotekariepoolen. Kontakt: av-media@trelleborg.se

    Allt material licensierat under Creative Commons om inte annat uppges.