Programmera med Blue-Bot

Blue-Bot är en liten robot som man på ett enkelt sätt tränar bl.a. problemlösning, algoritmiskt tänkande, felsökning och samarbete. Roboten kan man styra med hjälp av knapparna på ryggen eller från iPaden.Vill man styra med iPaden använder man appen som heter Blue-Bot. Man kan även använda appen utan att ha en robot.

Har din förskola eller skola köpt Blue-Bot?Vi på AV-Media har några tips till dig på hur ni kan använda den.


 Pilar att skriva ut
Skriv ut och laminera

Uppskatta avstånd
Bra övning att börja med. Markera två streck på golvet, t. ex med tejp eller placera ut två saker. Mellan dessa kan det vara ett avstånd på några meter. Visa hur långt ett steg är för roboten. Barnen får gissa hur många ”steg” Blue-Boten behöver för att ta sig från det ena strecket till det andra, alltså en enkel uppskattningsövning.
Hur många ”tryckningar” behövs?

Gör egna banor
Ta fram stort papper, en linjal och färgpennor. Mät hur långt blueboten går på ett tryck.
Här kan man visa hur man mäter med linjal och hur viktigt det är att man börjar på samma ställe varje gång.
Eller köp en genomskinlig plastmatta (finns att köpa här, men det går lika bra med andra sorter där ni själva ritar rutorna)

Under mattan kan man sedan lägga:

  • Barnens namn
  • Foto på barnen
  • Foto på barnens hus
  • QR-koder
  • Sånger
  • Rimord
  • Klockan
  • Bilder på prickar (tärning)
  • Känslor
  • Sekvensbilder (programmera Blueboten att gå och pausa vid varje bild i rätt följd)
Gör egna banor av vägtejp (finns att köpa här)
Bygg bana med kaplastavar
Bygg labyrint med kaplastavar. Testa att programmera roboten. Skriv ner kommandon om det behövs eller använd pilarna.
(Tips: Många barn har sett programmet Labyrint på Barnkanalen, de brukar gärna vilja prata om det)
Färdig bana (finns att köpa här)
Bestäm var Blue-Boten ska börja. Ta ett papper (eller använd pilarna) och rita in rätt antal pilar uppåt, nedåt eller åt sidan. Ska Blue-Boten pausa någonstans?
Avancera: Lägg ut hinder

Färgerna
Klipp 15 x 15 cm stora papper i olika färger. Lägg rutorna i en bana. Sätt fast samma färger på en tärning. Slå med tärningen, programmera till rätt färg och prata om färgen (har någon den på sig? finns det någon mat som har samma färg?)

Sätt ut ett hinder
Sätt ut ett hinder som roboten ska runda.
Avancera: Låt roboten åka sicksack mellan hinder.
Skriv ner koden så blir det lättare.

En ska bort
Du behöver en matta med rutnät (egentillverkad eller köpt). Lägg ut valda bilder eller föremål på mattan. Välj 3 eller 4 föremål som passar ihop och en som ska bort. Barnet programmerar till det som ska bort. Sedan får barnet berätta vad som hör ihop och vad som ska bort och varför. Tips på olika föremål: siffror/bokstäver, fordon, frukter, färger, djur, mat (nyttig/onyttig)

Addition
Fyll rutorna på en matta med talen 2-12. Be barnen kasta två tärningar, addera resultaten och programmera Blue-Boten att gå till summan.

Instruktion
Skriv var Blue-Boten ska börja: T.ex på vilken ruta. Åt vilken ruta pekar dess nos (Viktigt, så att biet riktas åt rätt håll). Rita in rätt antal pilar uppåt, neråt eller åt sidan. Ska roboten kanske pausa någonstans? Skriv svaret om var Blue-Boten ska hamna lite dolt, så inte den som ska prova vet det från början. Låt den som ska prova din kod först få titta på koden och gissa vart roboten ska åka.

Udda och jämnt
Slå två tärningar och addera summan. Om summan är jämn, programmera roboten att röra sig framåt eller bakåt. Om summan är udda, programmera roboten att röra sig åt höger eller vänster

Vill du ha mer? Kika in på Resursbanken

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  • Om

    Hej och välkomna till Pedagog Trelleborg! En blogg för och av pedagoger Trelleborgs kommun (samt alla andra) om allt det där som kretsar kring och om pedagogik och teknik. Sidan drivs av AV-Media och skolbibliotekariepoolen. Kontakt: av-media@trelleborg.se