Veckans URtips: Programmera mera 2.0

Nu har den nya säsongen av programserien Programmera mera kommit: Programmera mera 2.0. Serien har 8 avsnitt à 14 minuter och syftar till att barn i 11-årsåldern ska få hjälp att förstå sig på tekniken som ligger bakom det som händer på skärmen. Fokus är att sätta in programmering i ett sammanhang, snarare än att lära ut programmeringsspråk. Programledare: Karin Nygårds.

Till varje avsnitt finns ett lektionstips-avsnitt där du som lärare får förslag till hur du kan jobba med datorer i klassrummet. Det har (ännu?) inte kommit en lärarhandledning till den nya serien, men första seriens handledning finns här. Serien kan med fördel användas i undervisningen med tanke på de nya skrivelserna i läroplanen som träder i kraft juli 2018.

Serien Programmera mera 2.0 kommer att behandla:

  • datorer
  • mobilspel
  • internet
  • webbsökningar
  • dataspel
  • säkerhet
  • sociala medier
  • robotar

Avsnitt 1: Datorer

 

Nyckelord i avsnitt 1:

  • input/output
  • CPU
  • Transistor
  • BIT
  • ASCII-tabell
  • Molnet
  • Server
  • Serverhall

Klassuppgifter:

  • Arbeta språkutvecklande med nyckelorden. Vilka kan eleverna före avsnittet? Vilka kan de förklara efteråt? Gör gärna klassens Programmera mera-ordlista och komplettera med bilder.
  • Input och output – gör jämförelser med andra apparater (skrivare, iPad och hiss samt diskutera vad som är input och output)
  • Testa att skriva kod med ASCII-tabellen. Kanske skiva ditt namn. Tabellen hittar du i lärarhandledningen till förra säsongens Programmera mera.
  • Lek datorns olika komponenter så som i lektionstipsfilmen.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  • Om

    Hej och välkomna till Pedagog Trelleborg! En blogg för och av pedagoger Trelleborgs kommun (samt alla andra) om allt det där som kretsar kring  pedagogik och teknik. Sidan drivs av AV-Media och skolbibliotekariepoolen. Kontakt: av-media@trelleborg.se

    Allt material licensierat under Creative Commons om inte annat uppges.