En ny bloggserie där jag kommer samla artiklar, länkar och reportage som sparats i min dator i olika flöde och som kanske kan vara intressanta för er också.
Knivstaelever programmerar på bildlektioner
Bildläraren Maria Franzén om hur hon jobbar med programmering på sina bildlektioner och låter konsten komma till liv.
”Låt konsten tala är ett projekt som Maria Franzén driver tillsammans med Nationalmuseum i Stockholm sedan ungefär ett år tillbaka. Här är syftet att eleverna ska studera konsthistoria och bildanalys tillsammans med digitalt bildskapande, digitalt berättande, datalogiskt tänkande och programmering. Det är en kombination som öppnar för nya perspektiv som både öppnar vägar till konsten och till en bättre förståelse av hur samhället utvecklas.”
Slöjdämnet, makerspace och digital teknik
Vilka kopplingar finns det mellan slöjd, makerspace och digtal teknik? En intervju med slöjdläraren Susanne Tobiasson.
”Grunden är nog att jag är nyfiken på hur man kan blanda kunskaper, förmågor och material för att nå mål och lösningar. Jag gillar när behov, intresse och engagemang styr lärande. Något jag upplever sker ständigt i en slöjdmiljö och jag vill skapa möjligheter för att just detta får komma i första rummet, något som det inte alltid finns förutsättningar för i skolan. Jag hoppas att arenor utanför skolan ska kunna bidra till utveckling av kunskap och metoder kring skapande och lärande som kan läcka in i skolan.”
Programmeringssuccé för alla elever
En intervju med läraren Erik Johansson från Öckerö som ligger i framkant vad gäller digital kompetens i skolan.
Så påverkar GDPR skolan
Ett samtal mellan Anders Thoresson och Carl Heath om hur den europeiska dataskyddsförordningen, GDPR, påverkar oss i skolan.