• Pedagog Trelleborg

     

    På Pedagog Trelleborg delar förstelärarna i Trelleborgs kommun med sig av tips, uppslag, kunskap och erfarenheter för att inspirera sina kollegor såväl inom Trelleborgs kommun som i övriga landet. Allt material är licensierat under Creative Commons om inte annat uppges.

Svenskarna och internet 2017

Idag presenterar Internetstiftelsen sin årliga rapport; Svenskarna och internet 2017. Ca 3500 är tillfrågade om sina internetvanor och -förutsättningar och det finns mycket intressant statistik. Rapporten i sin helhet kan ni läsa genom att klicka på länken ovan, men här tar jag upp lite av det som var intressant.

Tillgång till internet

93 % av hushållen i Sverige har en dator. 85 % av användarna har en smartphone. Barnfamiljer har i genomsnitt 2 surfplattor. 51 % av användarna har tillgång till fiberanslutning.

Facebook, nyheter och infrastruktur

74 % av befolkningen använder Facebook någon gång, medan 53 % använder den dagligen. Vad använder vi Facebook till?  Flest använder Facebook för att kommunicera med Messenger, hela 81 %. Att 53% använder Facebook för att läsa nyheter är lite oroväckande, med tanke på filterbubblor, fake news och virala clickbaits. Här har skolan en viktigt uppgift att fortsätta lära ut källkritiskt resonemang. Äldre användare delar mest och det är även de som är minst källkritiska.

Internetstiftelsen spekulerade även i om Facebook fungerar mer som infrastrukturtjänst och massmedium: Användarna deltar i grupper och planerar event, bokar möten och sprider information. Endast 49 % av användarna skriver inlägg och 48 % delar inlägg, vilket tyder på att Facebook inte främst är social media längre.

Youtube

ALLA mellan 12-25 år använder Youtube. I inlägget Mäktigaste i digitala Sverige: Maktbarometern 2017 kan du läsa om vem som har inflytande över ungdomar och vilka medier de använder.

Digital kompetens och demokrati

Internetstiftelsen konstaterar att undersökningen visar att internetanvändarnas känsla av digital delaktighet i informationssamhället ökar med utbildningsgraden, d.v.s. de som har kortast utbildning upplever sig ha sämst digital kompetens och delaktighet.

3/4 av grundskolans och gymnasieeleverna i undersökningen säger sig ha fått utbildning i källkritik, och nästan alla anger att de fått denna utbildning i skolan. Däremot är det oroväckande att var fjärde elev inte upplever sig ha fått utbildning i källkritik. Med detta i åtanke känns det bra att grundskolans uppdrag för digital kompetens har fått ökat fokus i och med de nya skrivelserna i läroplanen 2018. Här lyfts källkritik och internets påverkan på individ och samhälle fram. Se AV-Medias sammanställning här

 

I slutet av genomgången sammanfattades innehållet i följande punkter:

  • Allt mer kommunikation sker på internet istället för via SMS och telefonsamtal.
  • Facebook fungerar mer som infrastrukturstjänst, istället för att bara vara social media.
  • Alla mellan 12 och 25 använder Youtube.
  • 500 000 i Sverige lever utanför internet, främst bland befolkningen som är äldre än 75 år. Ointresse anges som största orsaken.

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *