Kom igång med programmering redan på förskolan

Skolverket anser att digital kompetens behöver stärkas bland barn i förskolan och arbetar därför med att revidera förskolans läroplan. Förslag till den nya skrivningen i läroplanen ska lämnas till regeringen i mars 2018 och sen är det upp till regeringen att fatta beslut.

Tyngdpunkten i förslaget kommer att ligga på digital kompetens och det handlar bland annat om att stärka barnens förmåga att förstå och använda digitala verktyg. Och ska man förstå digitala verktyg är det ju all idé att börja jobba med programmering. Då menar jag inte att barnen ska skriva kod på en dator utan börja tänka som en programmerare. Programmering kan nämligen också ses som ett sätt att tänka. Lösa problem, hitta smarta lösningar och översätta språk till ett annat sorts språk. Och självklart kan man närma sig programmering på ett lekfullt och lustfullt sätt. Man behöver inte ens använda digitala verktyg.

Och det är mycket ni kommer märka att ni tränar på. Bl. a:

  • Samarbete
  • Turtagning
  • Matematik
  • Lägesbeskrivning (höger och vänster)
  • Logiskt tänkande
  • Planering
  • Argumentera för sin åsikt

Här kommer några förslag på hur du kan jobba med programmering med robot, ipad eller helt analogt, dvs utan digitala verktyg

Börja med att diskutera: 

  • Var kommer spelen ifrån?
  • Var finns det datorprogram? (bilar, tvättmaskiner, mobiltelefoner)
  • Gå på teknikpromenad! Var hittar ni programmerade saker i er närmiljö?

 

Programmering utan digitala verktyg

  • Lek robot – Se inspiration här – Lek in kommando och algoritmer, vad händer om vi ger fel kommando eller inte följer given instruktion på rätt sätt? Fler övningar hittar du här på Resursbanken
  • Läs boken Hej Ruby – ( finns övningar som är direkt kopplade till varje kapitel) Handledning till boken finns här.

Programmera med en robot
I Trelleborg har vi BluBot-robotar som man kan låna. Dessa kan man styra med hjälp av knapparna på ryggen på roboten eller från iPaden (appen Blue-Bot). Dessa finns även att köpa här. När man arbetar med robotarna är det enkelt att få barnen att förstå att det behövs ett kommando, en instruktion, från människan för att roboten ska göra som vi vill. Roboten kan ju inte tänka själv.
Förslag på hur ni kan arbeta med roboten hittar du här på Resursbanken.

Programmera med iPad

Program att titta på

Litteraturtips till dig som pedagog

Följ oss på Facebook om du inte vill vill missa något! AV-Media Trelleborg

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  • Om

    Hej och välkomna till Pedagog Trelleborg! En blogg för och av pedagoger Trelleborgs kommun (samt alla andra) om allt det där som kretsar kring  pedagogik och teknik. Sidan drivs av AV-Media och skolbibliotekariepoolen. Kontakt: av-media@trelleborg.se

    Allt material licensierat under Creative Commons om inte annat uppges.