Filmskapande i förskolan

Kan fyra- och femåringar skapa animerad film? Självklart!

Det är ett fantastiskt sätt att arbeta med tema, språk, samarbete, finmotorik, röda tråden och inte minst med källkritik. Är allt vi ser på film sant? Om barnen får skapa egna filmer får de själva vara producenter och lura ögat.

När jag jobbar med film i förskolan brukar det börja med att jag pratar med pedagogerna om ett tema. Hittills har det varit bl. a vänskap, yrken och Vännerna i Kungaskogen.

Jag brukar därefter komma ut och träffa alla barn som ska vara med och göra film för en liten introduktion. Jag går då igenom vad vi kommer att göra. Vi pratar om vad man kan animera? Kan man t. ex animera en sten? Ja, det kan man ju! Och bara det är spännande. En sten kan ju inte röra på sig, men om vi animerar den så kan den det.

Jag visar hur man skriver/ritar bildmanus. Oftast räcker det med tre bildrutor. Vi pratar om hur sagor är uppbyggda, att det finns början, mitt och slut. På det viset kan man skapa ett manus.

Barnen ska också få skapa egna kulisser. Vilken miljö ska filmen utspela sig i? Kulisser skapar man bäst med kopieringspapperslådor eller skokartonger. Barnen ska även hitta figurer som ska vara med i filmen, alltså skådespelare. Det är viktigt att skådespelarna kan stå av sig själva, alltså inga barbiedockor.

När jag har visat allt detta, visar jag även hur man gör en animerad film?
Tekniken heter stop – motion och går ut på att man tar ett kort, flyttar lite på föremålen, tar ett kort och flyttar igen osv. Då ser det vid uppspelning ut som att föremålen rör sig. Ju mindre förflyttningar man gör desto större flyt får man på rörelserna.

Barnen får då en förståelse för vad som kommer att hända med deras manus, kulisser och skådespelare. Pedagogerna får även här en chans att lära sig och kan då hjälpa till vid filmskapandet. En sån introduktion tar ca 30 – 40 minuter. Pedagogerna och barnen får nu ca 1-2 veckor på sig att förbereda manus, kulisser och skådespelare. Jag rekommenderar att det är ca 3 barn i varje grupp.

En eller två veckor senare är det dags att sätta i gång med filmskapandet. Då börjar jag med en kort introduktion och sen är det bara att sätta igång. Det är viktigt att alla får vara med att testa allt. Någon filmar/fotar, någon flyttar och någon är manusläsare, sen får man skiftas om. Under ca en timme är det full koncentration av att flytta, fota, flytta, fota…

När allt är klart är det dags att lägga på ljud. En grupp i taget får följa med mig in i ett rum där man kan ha lite tyst omkring sig. Barnen får då träna på vad de vill säga, spela in, lyssna och ta om ifall de inte blir nöjda. Det viktiga är att alla får vara med och prata eller göra ljudeffekter. Tillsammans får barnen också välja musik och färdiga ljudeffekter.

När alla filmerna är färdiga är det dags för premiär, då ska alla filmerna presenteras och visas.

För att fler ska kunna ta del av filmerna lägger vi även ut dem på Youtube och skapar QR-koder som vi sätter fast på kulisserna. På det viset kan man se filmerna om och om igen.

Och vilka filmer det blir!

Här kan du se exempel på filmer som har tema yrke.

Appen vi använder för att animera heter I Can Animate (kostar 30kr)
Appen vi använder för att redigera heter iMovie (kostar ca 50kr)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  • Om

    Hej och välkomna till Pedagog Trelleborg! En blogg för och av pedagoger Trelleborgs kommun (samt alla andra) om allt det där som kretsar kring  pedagogik och teknik. Sidan drivs av AV-Media och skolbibliotekariepoolen. Kontakt: av-media@trelleborg.se

    Allt material licensierat under Creative Commons om inte annat uppges.