Algoritmer och desinformation i nyhetsflödet

I tidningarna har vi kunnat läsa många artiklar om masskjutningen i Las Vegas. Sydsvenskans artikel ”Internetjättar spred desinformation om dådet” (publicerad 2017-10-03) tar upp problemet att Facebook och Google är skyldiga till att sprida felaktiga uppgifter om dådet bland sina toppaviseringar och på så sätt i allra högsta grad bidragit till att sprida felaktiga rykten om fel gärningsman och att gärningsmannen hade IS-anknytning.  Internetjättarna skyller på sina algoritmer och anger att de arbetar aktivt för att undvika att detta sker igen.

I en annan artikel i Sydsvenskan (2017-10-04) kan vi läsa att dagen för masskjutningen i Las Vegas är den hittills sorgligaste dagen på Twitter, enligt Hedonometer, ett verktyg som mäter känslor på sociala medier. Barometern har sedan 2008 tittat på meningar som inleds ”Jag känner…”.

Den tredje sorgligaste dagen på Twitter var dagen efter att Donald Trump valdes till president 2016.

Frågor att diskutera

  • Läs artikeln om desinformation med eleverna och försök tillsammans med eleverna förklara algoritmer.
  • Hur kan vi vara källkritiska när vi är på nätet?
  • Läs artikeln om Twitter med eleverna.
  • Det går att samla stora mängder information om vad folk skriver på internet och sociala medier. Vad kan den användas till?
  • Tänk att ni har ett företag: Vilken information hade ni velat samla in på sociala medier?

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  • Om

    Hej och välkomna till Pedagog Trelleborg! En blogg för och av pedagoger Trelleborgs kommun (samt alla andra) om allt det där som kretsar kring  pedagogik och teknik. Sidan drivs av AV-Media och skolbibliotekariepoolen. Kontakt: av-media@trelleborg.se

    Allt material licensierat under Creative Commons om inte annat uppges.