Nya resurser kring internet, nätvett och källkritik

Att prata om hur man ska bete sig på nätet och sociala medier är en viktig del av värdegrundsarbetet i skolan och vi får många förfrågningar om att komma ut och handleda i ämnet. Som tur är finns det en mängd färdiga resurser för lärare kompletta med diskussionsuppgifter och dylikt att utgå ifrån även om man känner att man inte är expert på ämnet.

Vi på AV-Media har samlat en del bra övningar samt länkat till några resurser vi tycker är extra bra.

Årskurs 4-6

Årskurs 7-9 

Vi vill också tipsa om lite andra nya sidor och resurser som mycket väl är värda att kolla upp!

Ordet är fritt

”Den 22 augusti lanserar Statens medieråd och Kartago ett nytt sätt att berätta om flickors och kvinnors utsatthet på nätet i form av en seriebok. Några av Sveriges mest kända serietecknare och författare delar med sig av sina berättelser om näthat – och sina strategier för att hantera det.

Serieboken med titeln Ordet är fritt – men behöver du säga allt du tänker? är ett samarbete mellan Statens medieråd och bokförlaget Kartago. Omslaget pryds av handbollsspelaren och debattören Linnéa Claesson, som också skildrar varför hon tagit upp kampen mot näthatarna.

– Linnéas historia är tyvärr inte unik. Samtalstonen på nätet, särskilt mot kvinnor och flickor, har eskalerat och några av de bästa metoderna för att förändra attityder är att säga något med skärpa och en humoristisk ton. Jag tror att många kan känna igen sig i de berättelser som tas upp. Boken är lätt att ta till sig och pendlar mellan allvar och humor, säger Ewa Thorslund, direktör vid Statens medieråd.”

Ladda ner boken från Statens Mediaråd.

Hur olaglig var min dickpic?

Dickpics, dvs. att skicka bilder på sitt (manliga) könsorgan till kvinnor är ett samhällsfenomen som eskalerat den senaste tiden. SVT Edit går igenom det juridiska läget i en kort film som hade passat alldeles utmärkt att använda i undervisningen.

Du hittar filmen på SVT Play.

Om man vill kan man också gå in och läsa och diskutera kommentarerna på SVTs Facebooksida där många ur vuxenvärlden konkret visar att de också skulle behöva gå en kurs i nätvett. Kommentatorsfältet är också väldigt tacksamt att utgå från om man vill diskutera argumentationsteknik och argumentationsfel.

Hur olaglig var min dickpic på Facebook.

En pedagogisk sammanställning av argumentationsfel och logiska felslut hittar man på bloggen Tankebrott.

Unga upprepar vuxnas beteende – även på nätet

Sveriges ledande auktoritet på området unga och nätet har skrivit en mycket läsvärd debattartikel om att vuxengenerationen måste föregå med gott exempel för att stävja sexuella trakasserier på nätet. Barn tar efter vuxnas beteende, hur kan vi bete oss annorlunda för att fostra den unga generationen.

”Den stora fördelen med att angripa de destruktiva normerna i stället för att fokusera på ungas beteende är att det arbetet börjar med oss själva. Vi som är vuxna kan alltså redan i dag, nu med en gång, identifiera när vi själva bidrar till att objektifiera flickor och kvinnor, när vi talar nedsättande om unga och på andra sätt bidrar till ett ojämställt samhälle. […]Vi slåss alltså inte mot en utomstående fiende, som till exempel internet eller dagens förtappade ungdom, utan vi slåss mot våra egna fördomar och invanda tankemönster.”

Unga upprepar vuxnas beteende – även på nätet

Internets historia för barn

Är du eller dina elever nyfikna på hur internets historia eller hur det där internet egentligen fungerar rekommenderas varmt ett besök på internetmuseums barnsida där det finns filmer, illustrerade tidslinjer och serietidningar. Mycket tacksam resurs!

Internetmuseum tema barn

Lilla viralgranskaren

Tidningen Metro och Nätsmarta, ett projekt inom skolan i Sandviken, har tillsammans satt samman en lärarhandledning för källkritik och viralgranskning för åldrarna 6-11 samt en del för de som är 12-18.

Lilla viralgranskaren

Propaganda och bilders makt

Statens medieråds arbetsmaterial och lärarhandledning i propaganda och bilders makt.

”Bilder är effektiva bärare av budskap. I många fall kan de spela direkt på våra känslor, vilket kan göra oss mindre kritiska till det budskap som förmedlas. Bilders budskap kan bli farliga när extremister använder dem för att värva sympatisörer. För att få god motståndskraft mot antidemokratisk propaganda behöver vi bli duktiga på att förstå hur propagandabilder och propagandafilmer är uppbyggda. Genom att börja reflektera aktivt över detta, och sätta ord på det vi ser, blir vi skickligare på att upptäcka hur det bakom en bild eller film kan dölja sig ett ideologiskt budskap som vi kanske inte uppfattade från början.”

Propaganda och bilders makt

 

Dela vidare!Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterEmail this to someonePin on Pinterest

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  • Om

    Pedagogtrelleborg är en sida för pedagoger i Trelleborgs kommun och drivs av AV-Media, Skoldatateket, Systemavdelningen och bibliotekets skolbibliotekarier.