Ljudbok – en multimodal novell

Under senare delen av vårterminen har våra klasser i åk 6 jobbat med berättade text, något som vi såg var ett utvecklingsområde efter att ha granskat resultaten på de nationella proven. Min kollega och jag ville göra något extra och inte bara ”skriva en berättelse”.  Vi bestämde oss för att kombinera berättande text med kunskapsmålet att eleverna ska förstärka och levandegöra sina texters budskap med olika estetiska uttryck. Vi hade tidigare arbetat lite med sociala medier och internet och beslöt oss för tema ”framtid och teknik”. Som uppstart såg vi filmen Big Hero 6. Vi pratade om science fiction och dystopier samt läste noveller som radioteater. Sedan var det dags för själva skapandeprocessen.

Eleverna gjorde en planering av novellen och den godkände lärarna. Vi läste däremot aldrig elevernas hela text, vilket gav möjlighet för elever som ogillar skrivande att planera sin text på andra vis, t.ex. genom stödord och bilder.

Det digitala verktyget Wevideo användes för att göra novellinspelningen. Appen Wevideo hittar du i Chrome Web store fungerar i princip som iMovie men går att använda på elevernas Chromebooks. Det går att spela in ljud och film i appen. Wevideo är kompatibel med Google och de färdiga filmerna sparas på elevernas Drive. Vi använde gratisversionen så tyvärr får den färdiga filmen en vattenstämpel uppe till höger i bild.

Bilderna skulle vara Creative commons och dem hittade eleverna främst på Unsplash och Pixabay. När eleverna skulle välja sina bilder uppmanades de att tänka metaforiskt och att fokusera på helhet eller detalj.

Till sist var det dags för eleverna att ladda upp sina inspelningar/filmer på Youtube. Vi gick igenom säkerhetsinställning, så som att filmen kan vara olistad (och inte går att söka på) och att man kan ta bort kommentarsmöjligheten. Eleverna publicerade filmen och lämnade sedan in Youtube-länken i Classroom.

Inspelningarna bedömdes dels utifrån själva berättelsen men även utifrån elevens förmåga att läsa med inlevelse och frasering samt förmåga att välja bilder, ljudeffekter och musik för att förstärka och levandegöra sin text. Här nedan kan ni se del ur en inspirerande novellinspelning gjord av en elev i åk 6.

Instruktionsvideor hittar du här:



Dela vidare!Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterEmail this to someonePin on Pinterest

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  • Om

    Pedagogtrelleborg är en sida för pedagoger i Trelleborgs kommun och drivs av AV-Media, Skoldatateket, Systemavdelningen och bibliotekets skolbibliotekarier.