Är du en läsare?

Under gårdagens konferens i Kristianstad, ”Att göra sig själv till läsare” framkom det att det inte är så självklart som det kan låta. Att vara en läsare innebär inte att det plötsligt en dag uppstår. Det krävs lite hjälp på vägen, men det är inte heller så självklart vad den hjälpen består i. Ett barn som har läsande föräldrar kan bidra, likaså om föräldrarna läser högt för barnen. Det sistnämnda är ett enormt plus. Lärarna i skolan måste vara läsande förebilder för att bygga upp elevers läsande självförtroende. En lärare som inte är aktivt närvarande vid elevernas närläsning, som inte läser högt för eleverna i klassrummet eller visar intresse då skolbibliotekarierna håller i exempelvis bokprat kan inte heller inspirera eller motivera.

Är du en läsare?

 

Har det någon betydelse vad som läses? Nä, egentligen inte. Bara det ökar motivationen och inspirerar. Det ska ju leda till läslust och glädje. Läsningen ska inte kännas plågsam eller påtvingat och orsaka ångest. En elev som inte knäckt läskoden men visar intresse är lätt att motivera, men att sedan använda den bok eleven till slut lärt sig läsa som en lärobok för substantiv och verb kan lika snabbt ta kål på läsglädjen. Saknas lust och intresse fullständigt gäller det så klart att hitta elevens intresseområde och på något vis komma in i den sfären.

De författare som igår berättade om sina upplevelser att bli läsare är inte den väg de flesta går. Att det upplevs som en enkel nästan snitslad stig där texter och böcker befann sig längs denna nästan redan förberedda stig, det är nog få förunnat. Själv kan jag inte minnas min första bok eller mina första författare. Mina föräldrar läste mycket själva och min mamma läste mycket för mig. Men inte på svenska då jag inte växte upp i Sverige. Jag minns inte texterna eller sagorna, men jag minns att hon läste. Jag minns även att när jag började i skolan där fick vi lära oss ord som var tryckta på små lappar. Det ord jag hade svårast för ordet ”the”. Kunde aldrig tyda vad det stod eller vad det kunde betyda. Inte när det stod på lappen, men när jag läste en hel text var det som att jag glömde bort att jag inte kunde. När jag väl kom till Sverige igen som 6-åring och skulle börja förskoleklass så kunde jag redan läsa och skriva, men det uppmuntrades inte av mina lärare för min kunskap kunde skrämma mina klasskompisar hette det. Så jag fick träna hemma.

 

Uppmuntra läsning

All kunskap ska främjas, all form av läsning ska peppas och som både skolbibliotekarier, lärare och andra vuxna som har närhet till barn ska uppmuntras. Ett barn kan inte göra sig själv till en läsare. Se till att du själv är en förebild och gläds åt varje litet framsteg som görs. Glöm inte att uttryck till läsning kan visas i både bild och text.

 

Boka Skolbibliotekarierna innan sommaren!

Vill du få tips och inspiration, följ oss på Facebook:  Skolbibliotekarierna i Trelleborg

Vill du få boktips för 13 år och upp, följ oss på Instagram: @baraettkapiteltill

Skolbibliotekarierna i Trelleborg

Dela vidare!Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterEmail this to someonePin on Pinterest

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  • Om

    Pedagogtrelleborg är en sida för pedagoger i Trelleborgs kommun och drivs av AV-Media, Skoldatateket, Systemavdelningen och bibliotekets skolbibliotekarier.