SE UPP! Troll på Väståkraskolan!

Hela veckan har åk 1-3 tema troll, efter att ha sett filmen Trolls på bio. Tillsammans med oss skolbibliotekarier har samtliga klasser haft skrivarverkstäder, där trollberättelserna är i full gång.

Vi startade med en gemensam introduktion i aulan, där vi visade bilder och berättade om olika slags troll, bergstroll, skogstroll, norska tvåhövdade troll, med många fler. Vi pratade också om vad som utmärker trollen, att de är sociala, har svans och ofta ansågs vara rika. Efter denna magiska stund fortsatte vi i dagarna tre att i klasserna göra olika skrivövningar.

i Åk 2 och 3 gjorde vi först en uppvärmningsövning, med lappar, där eleverna skrev ett substantiv och ett verb. Sedan rev vi itu lapparna och skapade nya meningar, med orden Varför, Om, Hur, Då , Måste. Dessa bildade grunden i en elvling, en dikt med av elva ord, med fasta ramar. De som ville fick sin dikt uppläst av oss, och en fantastisk känsla av att ”jag kan skriva en dikt!” spred sig genom klassrummet.

För att göra det enkelt för eleverna att se strukturen i en berättelse använde vi berättelseansiktet:berattelseansikte

Sedan fick eleverna säga sex olika typer av troll, sex platser och sex problem. Dessa skrev vi upp på tavlan. Därefter fick eleverna varsin tärning att slå med, för att få veta vilket troll, vilken plats och vilket problem just de skulle skriva om.

trollskrivarverkstad

Nästa lektion startades med adjektiv, beskrivande av troll och plats. Fem saker om varje formulerade eleverna, för att tydliggöra att det inte räcker med att säga ett bergstroll, för att ha bilden klar. Läsaren vill ju veta mer!

Sedan fick de fundera ut en lösning på trollets problem, en början och ett slut, innan det var dags att sätta igång med själva skrivandet. Och som de skrev. Skrev och skrev. En del hann så långt att de fick börja illustrera sin berättelse, en del fick fortsätta senare, så gott som alla sa att det var jätteroligt!

I åk 1 gjorde vi en enklare övning med berättelseansiktet som grund. Här fokuserade vi på berättandet, inte så mycket skrivandet. Eleverna fick två och två skapa berättelsen plats utifrån bilder de fått av oss. trollbilder-miljo

De fick två bilder var, och det kluriga var att få ihop bilderna till en plats. Därefter fick de bestämma vilken typ av troll som bodde på deras plats. Vilken slags troll kan till exempel bo i ett grönt tält på en bergstopp? Eller i rymden och havet? (ett rymdtroll som trillar över kanten på Mars och hamnar i havet på jorden, så klart… ) Sedan fick de välja bland olika problem: att ha fastnat med svansen, att det börjar brinna, med flera. Så småningom fick de också sätta igång med sitt skrivande och ritande, och detta dokumenterades av pedagogerna med hjälp av ipads, så kom också berättandet med.

Tre fantastiskt roliga och lärorika dagar för oss!

Vill du få tips och inspiration, följ oss på Facebook:  Skolbibliotekarierna i Trelleborg

Vill du få boktips för 13 år och upp, följ oss på Instagram: @baraettkapiteltill

Skolbibliotekarierna i Trelleborg

Dela vidare!Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterEmail this to someonePin on Pinterest

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  • Om

    Pedagogtrelleborg är en sida för pedagoger i Trelleborgs kommun och drivs av AV-Media, Skoldatateket, Systemavdelningen och bibliotekets skolbibliotekarier.